Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

7 tipů jak ochránit svá kolena

Když člověka kolena nebolí, nijak se většinou v pohybu neomezuje, ani nepodniká žádná preventivní opatření. Kolena jsou zde od toho, aby nám sloužila tak, jak potřebujeme a až v okamžiku, kdy začnou zlobit, si uvědomujeme, jak strašně důležitá a nenahraditelná jsou.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Pozor na zrádná zranění při sportu

5 zásad jak správně sedět a stát

Kosti potřebují minerály

 

Koleno představuje nejsložitější kloub v našem těle. Spojuje kost stehenní s kostí holenní a čéškou. Díky existenci tohoto spojení dokážeme chodit, běhat, skákat a vůbec dělat všechno, k čemu potřebujeme ohýbat nohy. Pokud kolena začnou bolet, existují sice možnosti, jak je léčit, nicméně jednodušší je bolestem předcházet - třeba pomocí následujících tipů:

Posilujte - kolena obepínají svaly a šlachy, které je chrání před nepřirozenými pohyby i zraněními. Zaručují, že vše zůstane tam, kde má být. Zpevňujte proto tyto drobné svaly pomocí stabilizačních cviků třeba na BOSU, nebo zkoušejte jezdit v MHD bez držení a přitom vnímejte, jak kolena pracují.

Protahujte - všechny klouby i svaly potřebují před i po fyzické aktivitě protáhnout. Ani kolena nejsou výjimka, proto jim nezapomeňte aspoň pár minut věnovat. Před cvičením je určitě také trošku zahřejte - prostydlá kolena jsou náchylnější k úrazu.

Vyživujte - potraviny, které jíme, mají vliv na celý náš organismus, tedy i na kolena. Aby kolínka nepostihla žádná choroba, přihoďte do nákupního košíku mandle (obsahují vitamín E, který klouby přímo zbožňují), lososa (kvůli vitamínu D - ten dostávají v kapičkách děti pro pevnost kostí už od narození), pomeranče (mají spoustu vitamínu C) a špenát (má vitamín K).

Doplňujte - jestliže máte pocit, že kolena z vaší běžné stravy nedostávají vše potřebné, neváhejte sáhnout po některém z nabízených doplňků, ve kterém najdete látky, jako je glukosamin, chondroitin či kolagen - tyto látky pomáhají udržet klouby zdravé a flexibilní.

Šetřete - při jakékoliv činnosti klouby zbytečně nepřetěžujte. Ať už děláte výpady, dřepy, protahujete se nebo jen sbíráte rozsypaný hrách ze země, nikdy nenechte vaše kolena svírat ostrý úhel. Pokud cvičíte v posilovně se zátěží, toto pravidlo platí o to víc.

Odlehčete - kolena nesou celou váhu vašeho těla, proto zbytečně netrapte je ani sebe kilogramy navíc. S každým shozeným kilogramem budou kolena šťastnější i zdravější.

Obujte - kvalitní tenisky s odpruženou podrážkou dokážou ztlumit nárazy, které vznikají při běhu na tvrdém terénu. Snažte se proto běhat po měkkém povrchu, nebo zainvestujte do pořádných bot. Boty na podpatku vhodné nejsou vůbec, protože oblast kolen dost přetěžují.



Autor: Veronika Staňková