Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Kinesiotaping – předejděte zraněním a únavě

Možná jste už u někoho, po lekci pilates v šatně, nebo venku na ulici, viděli vykukovat z šortek či z tílka pestrobarevné proužky, připomínající tlustou barevnou lepící pásku. Jedná se o kinesiotaping, což je metoda využívaná fyzioterapeuty za účelem ovlivnění svalově - kosterního systému, ale také pro práci s lymfou.

 

ČTĚTE TAKÉ:

7 tipů jak ochránit svá kolena

Pozor na zrádná zranění při sportu

Když vás chytnou záda

 

Tapy bývají vyrobeny z velmi pružné bavlny, která se dokáže natáhnout až na 160% své délky. Lepidlem je přírodní pryskyřice. Díky tomu, že je materiál voděodolný i prodyšný, můžete se v něm sprchovat či koupat dle libosti, cvičit, různě se ohýbat a dělat vlastně všechno, na co jste zvyklí, aniž by se funkčnost pásků jakkoliv narušila.

Lepení elastických bavlněných pásků na bolavé místo probíhá tak, že se postižená oblast natáhne, aby se propnula kůže a pak se páska nalepí. Třením barevného tapu se následně aktivuje lepidlo, jenž je citlivé na teplo.

Když pak oblast necháme v klidu, pokožka se jemně zvlní (tzv. rebound efekt), nadlehčí se, a díky tomu může lymfa i krev volně proudit, tlak na cévy se sníží, a tím se celý proces hojení urychlí. Pásky se využívají rovněž pro zpevnění kloubů nebo jejich zafixování ve správné poloze.

Jednoduše řečeno - když je sval nebo kloub nějak postižený, často to souvisí s metabolismem tkáňových tekutin (otoky, hromadění lymfy, zhoršený průtok krve). Tekutiny pak nemají možnost bolavé místo dostatečně zásobovat živinami a odvádět z nich odpadní látky. Díky tapům se tekutiny uvolní, živiny mohou proudit do tkání a odpadní látky pryč. Nastartuje se hojení a pacient může zanedlouho vesele běhat.

Poproste vašeho fyzioterapeuta o nalepení tapů v těchto případech:

- pro rozproudění lymfatického systému (mohou pomoct také při celulitidě a hubnutí)
- na zmírnění bolesti
- pro zredukování otoků a modřin
- aby se uvolnily Vaše svaly po náročné aktivitě
- jako prevence křečí
- pro regeneraci natažených nebo natržených svalů
- pro aktivaci ochablých svalů (třeba v oblasti páteře)
- abyste podpořili správné držení těla, polohu kloubů i funkci svalů
   
Velkou výhodou kineziotapů je absence nežádoucích účinků - tedy pokud za nežádoucí nepovažujete to, že vám někde vykukuje barevný proužek. Barvu tapu si většinou můžete vybrat a považovat ho pak za módní doplněk. Aplikace je zcela bezbolestná.

Tapy patří výhradně do rukou školených fyzioterapeutů - při neodborném umístění pásky může hrozit řada nepříjemností od defektů kůže až po poruchy inervace tkání.


Nebojte se kineziotaping vyzkoušet a přesvědčte se o jeho účincích sami.


Autor: Veronika Staňková