Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Kam mizí tuky? Zjistěte, co se děje v těle, když začnete hubnout.

Možná, že si říkáte: „Ať si mizí, kam chce, jenom ať už je pryč!“. Tělesného tuku se ale bohužel nemůžeme zbavit jen mávnutím kouzelného proutku - aby pár centimetrů přes boky ubylo, musí proběhnout řada složitých biochemických procesů.

 

ČTĚTE TAKÉ:

6 signálů, že vaše dieta je k ničemu

Cvičte a hubněte podle typu vaší postavy

7 triků, jak zhubnout po čtyřicítce

 

Ačkoliv by se mohlo zdát, že hlavní náplní práce tukových buněk je znepříjemňovat nám život, jejich skutečným úkolem je skladování zásobní energie a ochrana některých orgánů. Právě kvůli těmto důležitým funkcím není vůbec jednoduché se tuku zbavit. Náš organismus nemá jinou možnost, jak si energii dlouhodobě skladovat.

Mužské tělo by mělo schraňovat asi 10 - 20% tukové tkáně, zatímco ženské 18 - 28%.
Rozdíl je daný rozdílem rolí - ženy potřebují víc tělesného tuku pro mateřství a s ním spojené úkoly.

Jak tuk na našich tělech přibývá, je celkem jasné - přijímáme víc energie, než kolik jí vydáme, a když chceme hubnout, musí tomu být naopak.


Jeden kilogram tukové tkáně obsahuje přibližně 27000 kJ (6500 kcal) - pozor, tuková tkáň není tvořena jen čistým tukem, ale také cévami, vodou a podobně. Takové množství energie by nám vystačilo asi na tři dny, nicméně organismus se při hladovění přepíná do úsporného režimu, takže v průměru za týden nelze redukovat víc, než 1 kg tukové tkáně. Když za týden zhubnete víc, přišli jste o vodu.

Tukovou buňku si lze představit jako skladníka, který buď tukové molekuly přijímá, nebo vydává. Při hubnutí se molekuly tzv. triacylglycerolů z tukových buněk postupně přesouvají do krve a v podobě lipoproteinů putují do jater, svalů a žláz, kde jsou využívány jako zdroje energie. Neexistuje žádný jiný způsob „pálení“ tukových rezerv.

Při hubnutí se tuková buňka smršťuje, ale nikdy nezmizí úplně. Jediným řešením, jak se jich zbavit nadobro je liposukce, ale ta není vůbec přirozená a pokud pak přiberete, postava se zdeformuje, protože tuk se uloží do buněk, jenž na těle zůstaly.

Při přeměně tuku na energii hraje důležitou roli stabilní hladina hormonu inzulinu, takže je důležité neprovokovat jeho nadměrné vyplavování do organismu sladkými jídly a konzumací trans -mastných kyselin.

Tuk se nikdy nemůže přeměnit na svaly - tuková a svalová buňka je něco zcela odlišného, takže pokud chcete pevné a štíhlé tělo, vybudujte silovým cvičením kvalitní svalovou hmotu a spalte tu tukovou vhodným jídelníčkem a aerobní aktivitou.

Abyste pálili aerobním cvičením tuk, musíte vydržet běžet aspoň 30 - 45 minut (je to ale individuální), protože zpočátku čerpá tělo energii z glykogenových zásob.

Vypadá to, že počet tukových buněk je v dospělosti stále stejný - nemůžou přibývat, ale ani mizet. Jejich množství se stanovuje v průběhu dětství a dospívání, a proto je extrémně důležité dbát na výživu a pohyb dětí.

Jestliže se vám zdá, že jsou vaše tukové buňky příliš nafouknuté, není nic jednoduššího, než nazout tenisky a vyběhnout do nejbližšího parku a jejich obsah tak přeměnit na energii. K tomu upravte jídelníček, abyste se dostali do mírně negativní energetické bilance a tukové polštářky to vzdají zanedlouho samy.

 

660x250_4.jpg

 

Autor: Veronika Staňková