Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Jste bez energie? Dobijte si baterky!

Jednou za čas se u každého mohou dostavit pocity vyčerpání, vyhoření a únavy. Nic nás najednou nebaví, nemáme na nic sílu, nálada stojí za starou bačkoru a vstát ráno z postele představuje výkon hodný Nobelovy ceny. Za vybité baterky může jak akutní stres (změna bydliště, nemoc či úmrtí blízkého člověka, přechod na jiné pracoviště, ztráta zaměstnání, držení diety, hádky), tak stres chronický (nespavost, náročná práce, neuspořádané vztahy, nevyhovující bydlení atd.).

 

ČTĚTE TAKÉ:

Jak získat energii bez kofeinu

Bojujte jídlem proti stresu

Jak odpočívat aktivně i pasivně

   
Únava fyzická a únava psychická jsou dvě odlišné záležitosti. Když máme unavené tělo, bývá to příjemné - víme, že jsme sportovali, hýbali se a teď se jen organismus potřebuje vzpamatovat. Pokud vyčerpání pochází zevnitř a je psychického rázu, regenerace trvá déle a načerpání nových sil nemusí být tak snadné.
   
Jestliže se cítíte jak vyždímaný pomeranč (z jakéhokoliv důvodu), zkuste načerpat nové síly pomocí těchto jednoduchých triků:

Dýchejte - pomalý dlouhý nádech nosem a ještě pomalejší, hlubší a delší výdech ústy. Vnímejte, jak s každým nádechem do vašeho těla proudí spousta nové energie a síly, spousta kyslíku pro každou buňku těla. Představujte si, že s výdechem opouští únava, stres a napětí vaše tělo. Stačí několik minut dechového cvičení každý den a budete se cítit o moc lépe.

Běžte do lesa - běžte bez sluchátek v uších, bez mobilu, bez doprovodu. Užijte si chvilku jenom sami se sebou, jen se svými myšlenkami a pocity. Zaposlouchejte se do zvuků lesa, přemýšlejte a nechte doznít zážitky minulých dní. Neustále jsme obklopeni lidmi, z nichž někteří nám energii dodávají, ale spousta z nich ji umí vysát jako upíři. Pobyt o samotě v přírodě funguje jako nabíječka energie celá staletí.

Jezte sacharidy - možná se honíte za prací, doma kmitáte kolem pračky, myčky, úklidu i dětí a zároveň chcete zůstat fit a štíhlí. Nejíte průmyslově zpracované potraviny, sladkosti ani smažené brambůrky, o kterých víte, že energii dodávají jen zdánlivě, ale přesto se síly nedostavují. Důvodem může být nedostatek komplexních sacharidů ve vašem jídelníčku - naordinujte si proto větší porci vloček, rýže i brambor aspoň na jeden den v týdnu a uvidíte, že energie bude rázem mnohem víc.

Utečte - doslova utečte od všeho pryč. Aspoň na půl hodiny vyběhněte do lesa nebo si oběhněte sídliště. I když máte pocit, že vám chybí síly i na zvednutí se z gauče, věřte tomu, že když začnete, vyplaví se endorfiny, uvolní se psychické napětí a pak se budete cítit skvěle. O ničem nepřemýšlejte, nehledejte výmluvy a prostě vyrazte.

Pracujte manuálně - upečte koláč, shrabejte venku listí, na zeď přitlučte tu poličku, kterou máte už půl roku opřenou v koutě - dělejte cokoliv, co má viditelný výsledek. Dnes lidé často pracují na počítači a z jejich práce nevzejde nic hmatatelného. To, že uděláte něco, co uvidíte a budete si na to moct sáhnout, je pro psychiku velkou vzpruhou.


Autor: Veronika Staňková