Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Jak snížit vysoký krevní tlak? Změňte svůj životní styl!

Pod pojmem „krevní tlak“ si můžete představit sílu, kterou působí krev na stěny cév, jimiž protéká. Krev ale sama nerozhoduje, jak moc bude na cévy tlačit - rozhoduje o tom srdce.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Zdravý životní styl – co to vlastně znamená?

Sestavte si svůj vlastní trénink

Co jíst, abychom zůstali štíhlí

 

Když měří lékaři při vyšetření tlak, sdělí vám dvě čísla. První číslo označuje tlak systolický (když se srdce stáhne), druhé tlak diastolický (když se srdce uvolní). Měří se v torrech, čili milimetrech rtuťového sloupce.

Pokud vám doktor sdělí, že máte krevní tlak vysoký, trpíte hypertenzí, a nejspíš k tomu došel tak, že vám opakovaně naměřil tlak nad hodnotu 140/90. Takový stav vyžaduje zásah, protože při dlouhodobě zvýšeném krevním tlaku jsou ohroženy vaše cévy, srdce a zdraví i život celkově. Paradoxem vysokého krevního tlaku (ale třeba i diabetu) je to, že ačkoliv ohrožuje člověka přímo na životě, tak nebolí. Proto ho lidé často podceňují, problém ignorují nebo se uchylují k zobání léků, po kterých tlak sice klesne do normálu, ale to vůbec neznamená, že je pak v pořádku.

Hodnotu krevního tlaku ovlivňuje věk, aktuální psychický i fyzický stav (nadváha), okolní teplota, ale také jídelní návyky a fyzická kondice.

Abyste svůj krevní tlak snížili, začněte se pravidelně hýbat a zdravě jíst:

Cvičte - běhejte, choďte nebo se jakkoliv jinak hýbejte aspoň půl hodiny 3x v týdnu. Je jedno, jestli to bude aktivita aerobní nebo silová, jestli půjdete na jógu nebo se projdete po lese - zkrátka se hýbejte, protože všechno je pro vysoký tlak lepší, než sedět doma na gauči.

Nepijte - alkohol ani moc kávy. To, že je určitá dávka alkoholu prospěšná srdci, jsou nejspíš jen povídačky - když máte problémy s tlakem, zkuste to bez alkoholu. Hrnek rozpustné kávy s mlékem vás také nijak nepoškodí, ale lepší variantou je káva bez kofeinu nebo kávovinový nápoj z kořene čekanky, jenž běžně seženete v každém supermarketu.

Zhubněte - jezte 5 - 6x denně malé porce jídla, absolutně vynechte přesolené a průmyslově zpracované potraviny, nepřejídejte se večer a cvičte. Každé shozené deko uleví vašemu srdci i cévám.

Jezte - celer, červenou řepu, salátovou okurku, jablka, kiwi, banány, grapefruity, lososa, tresku, kuřecí a krůtí maso i ovesné vločky. Nebojte se másla, červeného masa ani vaječných žloutků - vysoká hladina cholesterolu v krvi krevní tlak zvyšuje, ale není pravda, že za to mohou tyto potraviny - vysoký cholesterol má většinou na svědomí jednoduchý cukr, polotovary a přehnaně zpracované potraviny (koblihy, párky, sušenky).

Nesolte - a nejezte ani trvanlivé uzeniny, šunku, sýry, nakládanou zeleninu, instantní polévky, fast food či jídlo „od Číňanů“. Nadměrný příjem soli, ve kterém jsou Češi mistry, je nepřítelem číslo jedna.

 

 

Autor: Veronika Staňková