Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Jak přežít horka

Kdo by netoužil v horkých dnech po osvěžení, ale i s ochlazováním je třeba nakládat s mírou. Příliš rychlá změna teploty nebo ledové nápoje organizmus spíš zatěžují než by mu pomohly. A pobytem v prostorách připomínající chladící box si tak akorát vykoledujete rýmu nebo bolení v krku. Úplně postačí, když se budete osvěžovat s rozumem.

 

1. Základním pravidlem je dostatečný příjem tekutin. Dospělý člověk by měl v horkých dnech vypít tři až čtyři litry. Při větší fyzické námaze je spotřeba vody vyšší. Pít byste měli i ve chvíli, kdy nepociťuje žízeň. Nejvhodnějším nápojem je čistá voda bez bublinek nebo neslazené nápoje. Nebudete-li organizmus dostatečně zavodňovat mohou se objevit zdravotní problémy, jako bolesti hlavy, břicha a únava. Někdy může dojít dokonce ke křečím a závratím.

 

2. Alkoholu a kofeinovým nápojům se v horkých dnech raději vyhýbejte. Máte-li chuť na vychlazené pivo, dejte si ho raději bez alkoholu. Vychlazené chutná stejně jako pivo s alkoholem a k osvěžení a zažehnání žízně stačí.

 

3. Nepobývejte ve špatně větraných místnostech a před horkem se neprodyšně neuzavírejte v domnění, že pokud nevpustíte horký vzduch dovnitř máte vyhráno. Hrozí vám nevolnost, bolesti hlavy nebo dokonce i úpal. V interierech bez klimatizace stále větrejte a raději si pořiďte ventilátor a postavte před něj mísu se studenou vodou. Zajistíte si tak přísun chladnějšího zvlhčeného vzduchu.

 

4. V letních horkých dnech, obzvláště ve městech, bývá vzduch mnohem sušší a prašnější, což nosní sliznici zanáší a vysušuje, stejně jako delší pobyt v klimatizovaných prostorách. Proto si čas od času aplikujte do obou nosních dírek mořskou vodu ve spreji. K dostání je v lékárnách. Mořská voda totiž působí příznivě na nosní sliznici, neboť ji zvlhčuje a zároveň chrání před bakteriemi. Kromě solí a minerálů obsahuje také fytoplankton a zooplankton, který působí jako přírodní antibiotika. Tím předejdete tzv. letním nachlazením.

 

5. Na obličej, dekolt a paže si několikrát denně nastříkejte vodu ve spreji, například Oxyfresh, který obsahuje čistou pramenitou vodu a plynný medicinální kyslík. Pokožku okamžitě osvěží a navodí příjemný pocit celému organismu.

 

6. Nepijte tekutiny ledové, ale spíše vlažné. Příliš studený nápoj nedokáží naše buňky vstřebat, a tak si ho musí organizmus nejdříve ohřát, a to ho stojí energii. Díky tomu můžeme paradoxně tělo ještě více dehydrovat.

 

7. Nemáte-li zrovna k dispozici sprchu, pak organizmus účinně osvěžíte, když obě zápěstí dáte pod tekoucí vodu nebo ponoříte chodidla až po kotníky do nádoby s chladnou vodou.

 

8. Ve vedrech se také vyvarujte kaloricky vydatným a mastným jídlům, neboť zatěžují organizmus, především trávící a následně i oběhový systém. V horku musí tělo vydávat několikanásobně vyšší energii na svoje ochlazení a pokud je navíc zatíženo tučnou stravou, vyčerpá se.

 

9. Pokud trávíte horka u vody, nikdy do ní neskákejte naráz. Tělu byste mohli připravit teplotní šok. Ochlazujte se pomalu a zvolna. Také během plavání nepřepínejte své síly a vytyčte si trasu, kterou s jistotou zvládnete uplavat.