Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Jak dosáhnout hormonální rovnováhy?

Hormony jsou látky, které slouží v našich tělech jako pomyslní pošťáci, doručující zásilky mezi buňkami. Vznikají ve specializovaných orgánech, tzv. endokrinních žlázách, z nichž putují do krve. Hormony mají buď bílkovinnou povahu nebo jsou odvozené od cholesterolu a v žádném případě nemohou být nahrazeny jinou látkou - jsou velmi specifické. Zajímavostí také je, že působí cíleně, takže mají vliv jen na určité tkáně a působí jen po omezenou dobu (v rozsahu minut až týdnů).

 

ČTĚTE TAKÉ:

Pravda o hormonální antikoncepci

Jak se stravovat při onemocnění štítné žlázy?

Nehubnete? Možná vám něco chybí!

  
Tito malí pošťáci pracují relativně pomalu a mají rozmanité účinky, nicméně k vyvolání reakce v organismu je jich potřeba jen velice malé množství.
   
Hormon je jako klíč, jenž musí zapadnout do svého zámku v buňkách. Když klíč do zámku pasuje, začnou se dít divy. Jestliže klíče ve vašem organismu nepasují do zámků, je na čase začít s tím něco dělat.
   
Nejčastěji stávkují hormony, které ovlivňují metabolismus, ale také rozmnožování.

 

Abyste dosáhli hormonální rovnováhy a tělo začalo zase pracovat tak, jak má, zkuste následující tipy:

Vyhýbejte se cukru
- jednoduchý cukr má vliv na funkci slinivky břišní. Ta v reakci na sladký zákusek vyplaví spoustu hormonu inzulinu a ten se pak postará o to, aby se přebytečná energie usadila na vašich bocích. Pokud chcete hubnout, vyhýbejte se jednoduchým cukrům, omezte konzumaci sacharidů a vsaďte na libové proteiny, zdravé tuky a vlákninu - tyto živiny nechají inzulin v klidu.

Změňte antikoncepci - hormonální antikoncepce v ženském tělu simuluje stav těhotenství. Tělo si myslí, že je těhotné, proto otěhotnět nemůže a menstruuje jen v době pauzy od užívání tabletek. Pokud chcete otěhotnět nebo nechat rozběhnout přirozený menstruační cyklus, prášky vysaďte, před  nechtěným početím se chraňte mechanicky a obrňte se trpělivostí. Obnovení pohlavní hormonální rovnováhy může trvat celé měsíce. Zkrátka tomu dejte čas.

Spěte
- hormon leptin ovlivňuje hlad i chuť k jídlu. Je produkovaný tukovými buňkami - a čím víc jich máme, tím víc leptinu se uvolňuje. Hlad máme pak neustále a tělo přestává na signály o hladu a sytosti reagovat. Abyste zvýšili citlivost na leptin, musíte dostatečně spát a do svého jídelníčku zařadit pokrmy s antioxidanty (ovoce, zeleninu).

Cvičte - pohyb je dobrý nejen pro zdraví a pálení kalorií, ale také pro regulaci hormonu ghrelinu, kterému se přezdívá hormon hladu. Když máme hlad, hladina ghrelinu v těle stoupne a po nasycení poklesne, ale když držíme dlouhodobě dietu, hladina je zvýšená neustále. Dobrá zpráva je, že hladinu ghrelinu lze snížit intenzivním cvičením, takže i pocit hladu bude pak menší. Dejte si také pozor na fruktózu - na tento jednoduchý cukr ghrelin neumí reagovat, takže i po snědení hory ovoce nebo potravin, doslazovaných fruktózo - glukózovým sirupem budete mít hlad pořád.


Vyvážený jídelníček, cvičení (intenzivní intervalový trénink, hormonální jóga) a odpočinek jsou klíčem k hormonální rovnováze, stejně, jako k hubnutí, nabírání svalové hmoty, fyzickému zdraví i psychické pohodě.

 

660x250_2.jpg


Autor: Veronika Červenková