Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Ideální postava – kolik máme mít tuku, svalů a vody v těle?

Ještě, než se rychle poběžíte zvážit nebo změřit, zastavte se a zamyslete nad tím, co vlastně znamená pojem „ideální postava“. V každé epoše lidstva byl ideál odlišný, v závislosti na kulturních i sociálních podmínkách. Každý člověk je jinak vybaven geneticky a každý má právo na svoje vlastní estetické normy. To, jak vnímáme ideál dnes, je nám vštěpováno už od narození médii, jako je televize a internet - žena by měla mít dlouhé nohy, kulatý zadeček, vosí pas a velká, pevná prsa. Muž by měl mít malý, pevný zadek, ploché břicho a široká ramena. To, že jsme třeba právě takové proporce do vínku nedostali, nás ze světa krásných nadobro vyčleňuje.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Rovnější, zdravější, šťastnější

Kam mizí tuky? Zjistěte, co se děje v těle, když začnete hubnout.

Co se stane v organismu, když ztloustneme

 

I když máte nějaké kilo navíc, nebo nesplňujete tabulkové parametry krásy, zkuste svoje tělo začít vnímat pozitivně. Přestaňte se nenávidět za strie na břiše nebo široké boky a mějte ho rádi takové, jaké je. Dokonalé ve své funkci, naše, to jediné, které máme.
   
Ačkoliv jsou ideály pomíjivé a často nedosažitelné, bylo zjištěno, že lidské tělo funguje nejlépe při určitém složení tělesných tkání - to znamená při určitém poměru tuku, svaloviny a vody. U jednotlivých ras se tyto poměry mohou lišit, nicméně ve střední Evropě vypadá situace následovně:

Tuk
- pro muže do 30 let se doporučuje 9 - 15 % tělesného tuku, mezi 30 a 50 lety 11 - 17 % tuku a nad 50 let 12 - 19 % tuku. Pro ženy do 30 let se jako optimální uvádí 14 - 21 %, nad 30 let 15 - 23 % a nad 50 let 16 - 25 %. Moderní trend viditelných břišních svalů u žen tedy příliš zdravý není, protože nerespektuje přirozený obsah tuku v těle. Při nižším procentu tuku, než jaké je doporučené, organismus nefunguje správně, je narušená hormonální rovnováha, ale také termoregulace těla. Nesnažte se proto být „vysekaní“ na kost - to se cení na kulturistických soutěžích, ale není to přirozené.

Voda - muži mají v těle víc vody, než ženy, a s přibývajícím věkem celkový podíl klesá. Její obsah v těle je ovlivněný mnoha faktory, takže je těžké udat konkrétní čísla. Procento naměřené vody v organismu je dáno například přesností měření tělesného tuku. Pokud mají lidé otoky, vychází jim v měření nižší podíl tuku, než jaký ve skutečnosti mají a je - li člověk dehydrovaný, přístroje ukazují, že má tuku více, než ve skutečnosti. Veškerá měření jsou tedy zatížena určitou chybou.

Svaly - pro běžnou ženu se uvádí jako optimum 25 - 35 %, pro muže pak 33 - 43 % svalové hmoty z celkové hmotnosti těla. Muži mají svaloviny samozřejmě víc, než ženy. Je vhodné snažit se budovat svalovou hmotu sportem, protože díky němu jsou pak kosti pevnější a metabolismus pracuje efektivněji. Pokud je podíl svalů v těle v rámci normy, je vše v pořádku, jestliže klesne, je zdraví i fyzická kondice v ohrožení a v opačném případě - kdy je svalů nadbytek - záleží na tom, zda se nám svalnaté postavy líbí či nikoliv.
   
Ať už se svými rozměry a procenty vejdete do tabulek či nikoliv, jezte zdravě, pravidelně se hýbejte, odpočívejte a snažte se nesrovnávat s nikým jiným.

 

660x250_4.jpg

 

Autor: Veronika Červenková