Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Hubnutí s CKD

CKD, neboli cyklická ketogenní dieta, představuje jednu z možných cest hubnutí. V podstatě vychází ze známé diety Dr. Atkinse, který radil svým klientům téměř nulový příjem sacharidů, zato spoustu nasycených mastných kyselin, kvůli kterým je ale tento způsob redukce hmotnosti kritizovaný.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Reverse dieting – obrácená dieta

Raw food, ano nebo ne?

Stravování, které může změnit život - IIFYM

 

Principem „keto" diety je to, že tělo během tří dnů spotřebuje veškeré sacharidy - ty v žaludku i střevech, glykogen ze svalů i glykogen jaterní. Pak si má organismus poradit s nedostatkem energie tak, že ji začne čerpat z tukových zásob (tzv. ketóza).
   
Na rozdíl od striktní nízkosacharidové diety, při které se člověk v ketóze ocitá dlouhodobě, se v CKD uplatňuje princip sacharidové superkompenzace, jenž přichází na řadu po 5 dnech bez sacharidů.
   
V první, bezsacharidové fázi, bychom měli přijímat bílkoviny a tuky v poměru 1:3 a množství snědených sacharidů držet pod 30 gramů. Celkové množství přijaté energie by mělo být stále nižší, než množství energie vydané.
   
Při dvoudenní sacharidové superkompenzaci se pak doporučuje sníst sacharidů a cukrů tolik, kolik se do vás vejde. Po takových dvou dnech můžete cítit příval energie, ale někdo je naopak ze sacharidové nálože unavený a letargický. Hmotnost přechodně značně stoupne, nicméně není to přírůstkem tuku, ale zadržováním vody, která se váže na svalový glykogen. O pocitech nevolnosti a bolestech žaludku z přejedení není třeba se zmiňovat.   
   
Při CKD se nevyplácí konzumovat příliš vysoké množství bílkovin - jednak je to drahé, jednak tím zbytečně přetížíte játra, ale také „vypadnete“ z ketózy - pokud má totiž organismus málo sacharidů, je schopný vyrobit si je z bílkovin. Tomuto procesu se říká glukogeneze (s tukem to takto nefunguje).
   
Aby mozek začal využívat jako zdroj energie tzv. ketony (látky, díky kterým funguje, když nemá přístup ke glukóze) a tělo pálilo tuk, je možné proces urychlit tréninkem
- aerobní i silový trénink během prvních dvou dnů bez sacharidů spotřebuje poslední zbytky glykogenu a ketóza může vesele začít.
   
Výhodou CKD je, že není nutné přesně odvažovat každý gram jídla, jako třeba u sacharidových vln, ale je nutné hlídat sacharidy - a ty jsou téměř všude. Tuto dietu buď držíte nebo ne - nic mezi tím není. Zkrátka buď v ketóze jste, nebo nejste - k indikaci vám může pomoci papírek na měření ketolátek v moči, který seženete v lékárně.
   
Není bez zajímavosti, že se ketogenní dietou úspěšně léčí epileptické záchvaty, a že v podstatě tento styl stravování kopíruje jídelníček pravěkých lovců.
   
Cyklická ketogenní dieta je relativně náročná. Způsob, který sportovcům vyhovuje víc, je tzv. cílená ketogenní dieta - ta vypadá tak, že si sacharidy neschováváte na dva dny v týdnu, ale doplníte je vždy po tréninku. Tím naženete glykogenové zásoby do svalů a jater a můžete dál trénovat naplno.
   
Ať už se keto dietu rozhodnete zkusit nebo ne, vždy myslete na to, že bez pohybu půjde hubnutí těžko!

 

660x250_1.jpg

 

Autor: Veronika Červenková