Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Nehubnete? Otestujte si moč!

Trápíte se dlouhé hodiny v posilovně, běháte, cvičíte, držíte dietu, ale ručička na váze se ne a ne hnout? Možná trpíte překyselením organismu, které vaše hubnutí brzdí a zároveň i zhoršuje váš zdravotní stav. Co v takovém případě dělat? Otestujte si moč.

 

Co znamená překyselení organismu?

 

V našem těle neustále probíhá množství chemických procesů a jedním z nich je i neutralizace. Jednoduše řečeno jde o to, že se kyselinotvorné látky musí vyrovnat s těmi zásadotvornými tak, aby prostředí v organismu bylo neutrální. Když je náš organismus neustále překyselený, začne se sám bránit. Využívá k tomu naše vlastní zásoby živin, například minerálů a co je nejdůležitější, nechce se zbavovat tukových buněk. Tento problém pak přispívá ke vzniku obezity, osteoporózy, infarktu či mozkové mrtvici.

 

Jak se projevuje?

 

Překyselený organismus se projevuje neustálou únavou, bolestmi ve svalech, citlivostí na chlad, poruchami prokrvování končetin, zvýšenou náchylností k infekčním nemocem či zřetelnou změnou váhy. Kyselost organismu můžete zjistit jednoduchým domácím testem. Zajděte do lékárny pro lakmusový papírek a ten následující den smočte v ranní močí. Zbarvený papírek pak přiložte ke stupnici, abyste zjistili hodnotu svého pH. Pokud je její pH mezi 5 a 6 stupni, jedná se o normální a přirozený jev. Zkušenosti dietologů jsou ale jiné. Za ideální považují rozmezí 6,8–7,4 (zbarvení papírku světle zelené a lehce fialové). Pokud jste podle nich naměřili nižší, nebo naopak vyšší hodnoty než kolem sedmi, tou nejlepší cestou je úprava jídelníčku, a to zdravou stravou.

 

Které potraviny ano, a které ne?

 

Neznamená ovšem, že co chutná kysele je pro nás škodlivé. Například citron je zásadotvornou potravinou, a po konzumaci tedy vyvolá zásaditou reakci. Pokud hledáte nějaký tip pro boj proti překyselení, zkuste pít každé ráno litr vody, do kterého jste vymačkali dva citrony. Kyselinotvorné a zásadotvorné živiny by měly být ve vzájemné rovnováze. U redukčních programů jídelníček vždy upravujte směrem k zásaditosti. Pro dobrou kondici a zdárné hubnutí by tedy v našem jídelníčku měli převládat spíše zásadotvorné potraviny.

 

Přehled potravin

 

Silně kyselinotvorné potraviny: alkohol, káva, černý čaj, cukr a sladkosti, kakao, droždí, maso, mléčné výrobky, umělá sladidla a bílá pšeničná mouka.

 

Silně zásadotvorné potraviny: zelená zelenina (špenát, brokolice, petržel, mořské řasy, okurka, všechny druhy salátů), nové brambory, celer, česnek, červené zelí, avokádo, květák, kopr, mrkev, ředkvičky, citron, zelený čaj, sója, quinoa, fazole, pohanka, špalda, kokosový olej.

 

Kromě správného výběru potravin vám také pomůže hluboký dech a pitný režim s dostatečným přísunem vody. A první pomoc? Pokud nechcete čekat na to, až jídelníček zabere, pomožte si doplňkem stravy, speciálním čajem nebo směsí z lékárny, kterou rozpustíte ve vodě.