Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Hubnutí začíná v hlavě

Vliv psychiky na hubnutí se u jednotlivých lidí liší. U některých je její účinek zcela zásadní, jiní mají problém snížit váhu například z důvodu poruch metabolismu. Nejdůležitější je poznat psychický mechanismus, který právě vám způsobuje při snižování váhy problém, zaměřit se na něj a pokusit se jej napravit.

 

Proč a kdy začít hubnout?

Nejprve si uvědomte, proč chcete zhubnout a proč se do toho pouštíte právě teď. Někteří lidé hubnou kvůli zlepšení zdravotního stavu, jiní z estetických či společenských důvodů. Dopředu se také zamyslete nad všemi pozitivními i negativními stránkami hubnutí. Redukce váhy bývá doprovázena poklesy motivace, nepříznivým přijetím okolí a dalšími překážkami, na které je nutné se připravit, nebo si je alespoň uvědomit.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Jaké ovoce konzumovat při redukční dietě

Chcete zhubnout? Pijte!

Jídlo jako droga

 

Které období je pro hubnutí nejpříznivější?

Není vhodné začínat s redukcí kilogramů v období stresů v práci či v soukromém životě, v průběhu nemoci nebo po rozchodu s partnerem. Člověk potřebuje sílu na boj s přebytečnými kilogramy a té se mu vlivem těchto životních situací nemusí dostávat. Hubnutí je proto nejlepší načasovat na období, kdy je člověk relativně v klidu a v pohodě.

 

Muži versus ženy

„S hubnutím mívají větší problém ženy. Muži si s nadváhou většinou těžkou hlavu nedělají. Když však přijde na realizaci, mají obě pohlaví velké problémy svou váhu redukovat,“ vysvětluje psycholog PhDr. Mgr. Jeroným Klimeš, Ph.D.

 

Jak si stanovit cíl hubnutí?

Aby bylo hubnutí úspěšné a psychicky i fyzicky zvládnutelné, je nutné si stanovit reálný cíl. Ten maximálně tvoří 0,5–1 kg týdně (u zdravých jedinců). Cíl by si měli hubnoucí stanovit na několik týdnů či měsíců dopředu a co nejdříve jej začít plnit. Pokud by úbytek na váze byl stanoven nereálně, je hubnutí předem odkázáno k neúspěchu. Ten si většina hubnoucích vztáhne k sobě a může tak dojít k pocitům viny a rozladěnosti, nehledě na možný vznik jo-jo efektu.

 

Jak se chovat k jídlu?

Mnozí lidé mají nevyvážený vztah k jídlu. Ten se projevuje například tendencí k přejídání, extrémně rychlou konzumací jídla nebo kompenzací stresu jídlem. PhDr. Klimeš v těchto případech doporučuje: „Nandat si na talíř pouze přiměřenou porci, tu sníst a nepřidávat si. Rychlí jedlíci by měli zkusit zpomalit tempo například porcováním stravy na malé kousky, či stravováním pomocí čínských hůlek.“ Dále je třeba zamezit bezmyšlenkovitému jedení. Nejlépe tak, že se člověk bude držet dál od jídla, aby nebylo na dosah (například nemít na stole misku se sušenkami).

 

Jak si motivaci udržet?

„Předpokladem pro udržení motivace nejen k hubnutí jsou tři jednoduché zásady. Hubnoucí by si měl klást reálné cíle, nepouštět se do redukce váhy amatérsky a zbrkle a zároveň poznat, jak jejich organismus a psychika reagují na jídlo,“ vysvětluje PhDr. Klimeš. Jídlo skýtá člověku potěšení, které je třeba v době diety něčím nahradit. Například ženy potěší návštěva kosmetiky, kadeřnice nebo divadelního představení.

 

Jaký vliv má postupné hubnutí na lidskou psychiku?

Pokud člověk hubne pomaleji a pozvolna, tj. jeho hubnutí je zaměřeno na celkovou změnu životního stylu, reakce spojené s drastickými dietami se mu spíše vyhnou. Naopak u postupně hubnoucích lidí byl dokázán výrazný ústup úzkosti, nárůst sebedůvěry a sebevědomí.

 

 

Zdroj: Žij zdravě.