Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Hubnutí po čtyřicítce - jím stejně, ale tloustnu. Proč?

Energetické potřeby lidského těla se během života mění. U žen jsou tyto změny mnohem výraznější, než u mužů, protože působením hormonálních změn musí organismus nakládat s cennými zásobami velmi opatrně. Taková opatrnost při spalování kalorií se něžnější polovině lidstva většinou nelíbí, nicméně má své biologické opodstatnění.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Kolik času věnovat cvičení, aby mělo efekt?

Pilulky na hubnutí - proč nám samy o sobě nepomohou?

Nejlepší sport pro hubnutí. Nordic walking!

 

Poprvé se o slovo hormony hlásí v době dospívání. Tělo ženy prochází změnami a připravuje se na nadcházející těhotenství i výchovu potomků. Dívky se začínají zakulacovat a ukládat tuk v oblasti prsou, hýždí a stehen. Takové rozložení tuku pak naznačuje plodnost a schopnost otěhotnět.

Dalším výrazným mezníkem, který vyžaduje shromažďování energetických zdrojů, je těhotenství. Málokdy zůstane po tak dramatické proměně postava stejná jako předtím, nicméně díky náročné péči o děti a domácnost jede metabolismus stále na plné obrátky.

Z biologického hlediska je optimální věk pro otěhotnění mezi 20. a 30. rokem života. Po třicítce šance klesají a po čtyřicítce si v minulosti pořizoval děti málokdo. Ačkoliv je v současné době trendem mít ratolesti později, protože je složitější sehnat dobrou práci, zajistit si bydlení i zamilovat se do vhodného partnera, jsou naše těla nastavená stále stejně a tyto vlivy, které dřívější otěhotnění komplikují, toho moc nezmění.

Po 40. roce ženský organismus příliš nepočítá s tím, že by měl být aktivní a plodný, proto zpomaluje metabolismus a připravuje se na menopauzu. To je hlavní důvod, proč je tak snadné nabrat nežádoucí kilogramy i tak obtížné se jich zbavit.

S přibývajícími roky je dobré si uvědomit, že energetické potřeby těla klesají a tím pádem je nutné upravit také svůj jídelníček i pohybovou aktivitu. Stárnutí samo o sobě automaticky neznamená přibírání - jen to, s čím se naše žaludky popraly dřív snadno, nyní může být trochu problematické.

Přírodní zákony příliš změnit nelze, i když na nás společenské normy velmi tlačí a v médiích se prezentují ženy v důchodovém věku, které mají postavu jako ve dvaceti. Takový trend však není přirozený a ani zdravý. Ukázalo se totiž, že pár kilogramů navíc je ve středním věku i ve stáří naopak ku prospěchu. Hladovění a držení diet s cílem udržet si za každou cenu hmotnost nízkou, vede pouze ke zdravotním potížím a předčasně vrásčitému obličeji.

Pokud vás trápí, že už nemůžete sníst to, co dřív, aniž by se to projevilo na centimetrech v pase, přidejte na pohybu a vsaďte na zdravý a pestrý jídelníček. V určitém věku by mělo zdraví stát jednoznačně nad chutěmi a smyslovým požitkem. Zkuste se naučit užívat si zdravá jídla a radujte se z toho, že je vaše tělo zdravé a vitální.

Aby nedocházelo k vzestupu hmotnosti, je velmi důležité zůstat aktivní a věnovat se cvičení, které vám bude dělat radost a bude vás bavit. Samotné datum narození nic neříká o tom, jaké aktivity jsou pro nás vhodné a jaké nikoliv. Běhat, jezdit na kole, chodit po horách i cvičit jógu můžete až do pozdního stáří.


Pokud máte obavy, jak budete vypadat po čtyřicítce, podívejte se na svou maminku a babičku. Geny jsou mocné, a pokud měly ženy ve vaší rodině sklony s věkem přibírat, dejte si o to větší pozor.


Autor: Veronika Staňková