Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Hubněte ve spánku

Na světě snad neexistuje nikdo, kdo by nemiloval dobrý spánek. Zato spousta lidí nenávidí držení diet a boj o každé shozené deko váhy.

Protože v běžných podmínkách nikdo nezjistí, zda v noci hubne nebo ne, není těžké lidi přesvědčit o tom, že pokud budete večer jíst ta či ona jídla, budete spalovat tuk během spánku efektivněji (například jistý Detlef Pape na tom postavil svou dietu). Jak to ale už s dietami bývá, jsou velmi svazující, omezující a dočasné, takže po jejich skončení se Vám shozená kila přilepí zpátky na boky.

 

ČTĚTE TAKÉ:

6 nejhorších jídel, než jdete do postele

Potraviny pro dobrý spánek

Zdravý spánek rovná se šťastnější život

 

Řiďte se selským rozumem, poznejte zákonitosti spánku a využijte ho k redukování nežádoucích kilogramů, aniž byste se trápili vážením potravin nebo omezováním jídelníčku.  

Kdo spí, nejí - většina lidí má největší chutě i hlad večer. Děti konečně spí, v televizi běží oblíbený pořad a lednička Vás láká jako Sirény mořeplavce. Mohli byste si jít lehnout a vyhnout se tak spoustě kalorií, ale večer je jedení největší pohoda. Když chcete hubnout, zkuste si vymyslet na večery náhradní plán, protože večerní zobání je největším zabijákem jakéhokoliv režimu.

Růstový hormon - lidský růstový hormon (hGH) se podílí na růstu a síle kostí, regeneraci tkání i na tvorbě svalové hmoty, což se dá při hubnutí a tvarování postavy dobře využít. Největší dávka tohoto hormonu se vyplaví do organismu chvilku po usnutí a další porce organismus dostává během REM spánku. Aby mělo tělo hormonu dostatek, je důležité spát asi 8 - 9 hodin. Ponocování vyplavování růstového hormonu brání, takže přijaté živiny nemohou být dobře zpracovány a uloží se v podobě tukových polštářů.

Hormony - orexin, ghrelin, leptin. Tato krkolomná cizí slova označují další hormony, jenž mají částečně na svědomí číslo na naší váze. Orexiny se podílejí na regulaci spánku i přijmu potravy, ghrelin zvyšuje chuť k jídlu při nevyspání (kdo je unavený, jí zpravidla víc) a nižší koncentrace leptinu nás také svádí strkat si stále něco do úst. Ghrelin nás nutí jíst a leptin tělu i mozku pak zatají, že už jsme sytí.

Glukóza - nedostatek spánku vede ke snížené toleranci glukózy. Když jsme unavení, jíme víc sladkého, zakládáme si na obezitu i na cukrovku, trápíme se a tím pádem zase hůř spíme. Přerušte bludný kruh špatné nálady a přibírání a jděte se vyspat.

Mateřství - prvních pár let života našich potomků stojí spánek za starou bačkoru. První měsíce se budíte k dítěti kvůli krmení, pak je ze spaní ruší dětské nemoci, růst zoubků či strašidla pod postelí - a vy u toho všeho musíte (a chcete) asistovat. Když děti odrostou, nespíte, protože v hrůze čekáte, až se vrátí z kina nebo diskotéky. Mateřství, nedostatek spánku a jeho následná léčba čokoládou vede jednoznačně k přibírání hmotnosti. Místo čokolády si raději dejte balíček kvalitní šunky.

 

660x250_3.jpg

 

Auitor: Veronika Staňková