Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Hladovkou nezhubnete!

Mohlo by se zdát, že hladovka je nejrychlejší a nejkratší cestou k zeštíhlení, detoxikaci organismu a vůbec zbavení se různých neduhů těla i mysli. Velmi často je to však nejrychlejší cesta k jojo efektu, nevolnosti, únavě a zaplavení těla toxiny.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Chcete zhubnout? Jezte zdravě a správně.

Do módy přicházejí hladovky

Poruchy přijmu potravy typické a atypické

 

Nelze jednoduše říct, že všechny formy hladovky jsou špatné. Správně načasovaný, naplánovaný a rozumný půst může kolikrát pomoci, ale takové experimenty se stravováním by měly patřit spíš do rukou odborníků, kteří mají rozsáhlé zkušenosti a přesně vědí, co dělají.

Je rozdíl mezi hladovkou a půstem. Půsty mívají v pozadí širší filozofický podtext, než pouhé hladovky. Postění se z náboženských nebo filozofických důvodů nemá nic společného se snahou zhubnout. Půsty za účelem redukce hmotnosti nebo detoxikace těla jsou ale s hladovkou srovnatelné.

Hladovky mohou být různě přísné i různě dlouhé. Jednodenní zřeknutí se potravy jsou asi nejběžnější (dietářky takový půst držívají podle  pověry často za úplňku) a mohou se prodlužovat až na týden či déle. Obvykle se při krátkých půstech nejí nic a pije jen voda. Při těch delších jsou možné ovocné a zeleninové šťávy a různé bylinkové čaje.

Hladovka může být prospěšná pro extrémně obézní jedince, kteří zahajují redukční režim. Takové krátkodobé hladovky ale bývají obvykle dodržovány během hospitalizace v nemocnici, pod dohledem lékařů a za stálých kontrol laboratorních výsledků moči a krve. Jako běžný start hubnoucího režimu u lidí s normální váhou až nadváhou ji ale rozhodně doporučit nelze.

Jedinci, kteří se snaží zuby nehty zbavit nadbytečných kilogramů, často volí stravovací režim, který téměř s hladověním hraničí. Sice zpravidla několik kilogramů zhubnou, ale tyto kilogramy jsou spíš tvořeny vodou, než tukem. Pak není divu, že při návratu k běžnému režimu čísla na váze vylítnou nahoru tak rychle, jak  klesla.

Při hladovění dostává náš organismus jasnou zprávu o tom, že nastalo období nedostatku a nouze, a je tedy třeba zahájit bezpečnostní opatření. Taková opatření mají zajistit organismu co největší zásoby energie k přežití těchto krutých dob, a proto se zpomalí metabolismus a tělo začne energií důkladně šetřit. I když se po několika dnech nebo týdnech vrátíte k běžnému jídlu, metabolismus se jen tak nezrychlí, protože co kdyby zase nastal hladomor? V době dostatečného energetického přijmu organismus naopak kalorie ukládá na horší časy.

Úsporný režim, který kvůli hladovce nastal, je možné zvrátit jedině vhodným, pravidelným jídlem a dostatečnou pohybovou aktivitou. Návrat do normálu však může trvat velmi dlouho, proto se vyplatí trpělivost, silná vůle a absolutní zákaz dalších nesmyslných pokusů hubnout hladovkou.

Při hladovění uvolňuje tuková tkáň do těla toxické látky, kvůli kterým bývá hladovějícím velmi špatně. Snadno nastane stav tzv. ketoacidózy, kdy klesá pH krve, z dechu je cítit aceton, dochází ke zrychlenému dýchání, zmatenosti, spavosti, bolestem hlavy, poruchám vidění, zvracení, průjmu a v extrémních případech způsobuje ketoacidóza až smrt.

Nevolte hladovku jako řešení problémů s hmotností. Jezte pravidelně, střídmě a zdravě, hýbejte se a uvidíte, že se dočkáte lepší kondice i nižší váhy, aniž byste ohrozili svoje zdraví a psychickou pohodu.    

Autor: Veronika Staňková