Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Znáte rozdíly mezi hladověním a půstem?

Hladovění, nebo půst mají na tělo blahodárný vliv. Trávicí orgány si odpočinou, tělo se zbaví škodlivých látek a zvýší se odolnost organismu. Mezi těmito dvěma kúrami je ale rozdíl. Měli byste vědět co skutečně obnášejí a zvolit metodu, která vám nejlépe vyhovuje.

Co je půst
Půst je to, když ve své stravě vynecháte určité potraviny. Během půstu se doporučuje jíst pouze jeden druh potravy - takový, který nezůstává dlouho ani v žaludku, ani ve střevech. Čím méně jednotlivých druhů potravin totiž sníte, tím bude půst účinnější. Také tekutiny byste měli pozměnit. Nejlepší jsou bylinkové čaje a čerstvé zeleninové nebo ovocné šťávy. Díky půstu si trávící orgány mohou odpočinout a tělo se pročistí a snáze vyloučí škodlivé látky z těla.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Půst: ano či ne?

Chcete-li zhubnout vyčistěte si organismus

5 tipů, jak při stresu detoxikovat svůj organismus

 

Co je hladovění
Při hladovění se nejí 24 hodin a pije se pouze voda. Trávicí orgány odpočívají a tělo si začne brát ze svých zásob. Hladovění bez jediného sousta je těžší, ale má výraznější výsledky.

K čemu jsou očistné kúry dobré

Pravidelný 24 hodinový půst nebo hladovění dodržované podle fáze Měsíce jsou tou nejlepší prevencí pro zdravé jedince a nemocným výrazně ulevují. Je prokázáno, že obě metody zpomalují stárnutí, zlepšují obranyschopnost organismu a podporují látkovou výměnu. Kúru vybírejte podle toho, jakou máte kondici, jak se cítíte a co vaše tělo potřebuje. Poraďte se také s lékařem.

Kdy se půst nebo hladovění nedoporučuje

– diabetikům, těhotným nebo kojícím ženám, mladším jedincům 18 let, kdy se tvoří se kosti a zuby.
– trpíte-li pokročilým stadiem alkoholismu, nemocemi z podvýživy nebo nedostatečné výživy, chřadnutím apod.
– máte vážnou srdeční nebo kardiovaskulární nemoc, cirhózou jater, krvácení žaludku a střev, různé psychické choroby, nebo trpíte onemocněním štítné žlázy.

Jak se připravit den před půstem nebo hladověním

1. nejezte v tento den maso - bílkoviny zůstávají ve střevech až 36 hodin.

 

2. jezte co nejvíce syrové stravy - zeleniny nebo ovoce.

 

3. večer asi 2 hodiny po posledním jídle si udělejte klystýr (kdo má vysoký tlak, nemocné srdce, střevní nemoci, poradí se s lékařem!). Kdo nechce klystýr, může použít přírodní projímadlo (např. čaj z listů senny).

 

4. jděte včas spát.

 

5. prvním jídlem po 24 hodinách hladovění by měla být jemně nastrouhaná mrkev nebo šťáva z mrkve.

Den hladovění

Pijte pouze 2 -3 litry: pramenitou vodu, destilovanou vodu (bez minerálů) nebo vodu po rozmrznutí (dejte zamrznout láhev vody, nechte ji pozvolna tát a odlévejte). Voda by měla být vlažná, ne ledová!

Den půstu – čtyři varianty

1. pijte zeleninové nebo ovocné šťávy. 1 litr šťávy doplňte 2 - 3 litry vody. Šťávy by měly být čerstvé. Pozor, zeleninu a ovoce nemíchejte dohromady.

2. jezte syrovou zeleninu nebo ovoce (1 kg během půstu). Opět nemíchejte dohromady. Pijte vodu.

3. jezte pouze brambory, pečené nebo vařené ve slupce (max. 1 kg během půstu), sůl nahraďte kořením. Brambory jsou močopudné a snižují krevní tlak a jsou vhodné pro toho, kdo trpí pálením žáhy. Pijte vodu, případně zelený čaj.

4. jezte vařenou rýži - nejlépe v páře (300 g během půstu). Je-li moc suchá, můžete ji promíchat s jemně nastrouhaným jablkem nebo nakrájeným rajským jablíčkem (bez slupky). Rýži je důležité dobře rozkousat. Pijte vodu, případně zelený čaj.

Tip
V den půstu u sebe noste lžičku, kartáček na zuby a pastu. Při pocitu nebezpečných chutí si rychle seškrabte jazyk, abyste ošidili chuťové pohárky. Pak si důkladně vyčistěte zuby a ústní dutinu. Máte-li možnost, dejte si při pocitu hladu teplou sprchu a masáž celého těla hrubou žínkou nebo kartáčem. Žínku můžete namáčet ve vodě s citrónem.

Autor: Monika Kuželová