Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Hladověním se hubnout nedá

Hladovění za účelem zbavení se nadbytečných kilogramů je přímou cestou do pekel. Důvodem, proč tomu tak je, je evoluce. V minulosti se střídala období nedostatku s obdobími relativního dostatku, ale těch bylo méně. V době, kdy bylo co jíst, si lidé museli vytvořit energetické rezervy, aby měli šanci na přežití. Když pak nastala nouze, tělo pomalu čerpalo sílu z nahromaděných tukových zásob a zároveň zpomalilo metabolismus, aby zásoby vydržely co nejdéle.

 

ČTĚTE TAKÉ:

9 důvodů, proč máte pořád hlad

Jak poznáme, že máme problémy s příjmem potravy?

Jarní detoxikace

 

Dnes hladomorem netrpíme, ale organismus o tom neví - funguje stále stejně - když hladovíme, odmítá pustit byť jedinou kalorii navíc, a když mu dopřejeme, pečlivě si všechno schová v podobě tukových polštářků.
 
Hlad je pocit vyvolaný nedostatkem potravy - signalizuje potřebu živin a energie. Když trvá chvíli, říkáme mu akutní, nicméně při dlouhodobější absenci energie nebo některé složky výživy se jedná o hlad chronický (ten se paradoxně vyskytuje třeba u celoživotních dietářek, byť s lehkou nadváhou).
   
Při akutním hladovění přejde pocit hladu asi po třech dnech a člověk se stane apatickým, lhostejným. Objeví se tlak a bolesti v oblasti žaludku, jedinec slábne, je spavý, někdy začne blouznit a postupně poklesne také tělesná teplota.

 

Při chronickém hladovění vznikají otoky, průjmy, je narušená imunita, zhoršuje se kvalita pokožky, vlasů i zubů a snáz propuknou různé infekce.
   
Při hladovění v těle vzniká aceton, což lze nejsnáze identifikovat podle dechu, jenž je acetonem cítit.
   
Hladovění jako způsob zbavení se hmotnosti, využívají dívky i chlapci s poruchami přijmu potravy. Tělo nejdřív použije jako zdroj energie vlastní svalovou hmotu a tuk, takže jsou tito lidé velmi vyčerpaní a unavení. Vnitřní orgány nemají potřebné živiny na svůj provoz, začnou stávkovat, člověk je malátný, omdlévá, má mžitky před očima, zhoršenou pozornost i paměť a také poruchy nálady ve smyslu depresivních či úzkostných stavů.
   
Existují hladovky s náboženským nebo očistným účelem, které trvají od několika hodin až po několik dnů, ale ty v žádném případě nelze doporučit těm, kteří usilují o pevné, štíhlé, zdravé a funkční tělo!
   
Ve světě fitness se prosazuje něco, čemu se říká „Intermittent fasting“, čili přerušované hladovění. Jedná se o to, že určitou dobu jedinec nepřijímá naprosto žádnou potravu (8 - 36 hodin) a pak se nají. Tuto metodu využívají příznivci „paleo“ stravování a tréninku systémem „Crossfit“. Je vhodná jen pro aktivní a zdravé sportovce, kteří velmi dobře znají svoje tělo. Člověk, dodržující přerušované hladovění, by zároveň neměl mít narušený vztah k jídlu, aby ve fázi, kdy se může najíst, nedocházelo k záchvatovitému přejídání.
   
Pokud chcete zhubnout a být fit, nehladovte. Existuje mnoho možností, jak toho dosáhnout, proto raději neexperimentujte se svým zdravím a zaměřte se na vyzkoušené, osvědčené postupy - jezte pravidelně, nepřejídejte se, cvičte, odpočívejte a buďte vytrvalí!

 

660x250_3.jpg

 

Autor: Veronika Červenková