Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Máte nadváhu? Na geny se nevymlouvejte!

Měli byste vědět, že jen 5 % obezity je způsobeno výlučně geny a 95 % z vás opravdu může zhubnout vlastními silami! Takže výmluvy tipu „máme to v rodině“ v těchto případech většinou neplatí.

 

Obezní lidé už nejsou převážně ve státech  jako jsou USA, Británie či Německo, ale začínají je dohánět dokonce i rozvojové země. Nejnovější výzkumy sice prokázaly, že náchylnost k obezitě je do určité míry podmíněná genetickou výbavou člověka, nicméně vevětšině případech lze správným stravováním jejímu vzniku zabránit.

 

Kolik budete vážit rozhodujete vy

 

Nejčastější typ, tzv. oligogenní obezita, je způsobena různými geny, ale jejich vliv na tělesnou hmotnost je velmi malý. Aby se tedy projevila, je vedle genů nutná souhra i dalších okolností, jako je přejídání a nedostatek pohybu.

 

Nemůžu zhubnout, mám to v genech

 

Tloušťka v genech znamená, že tlustý být můžu, ale nemusím! Zásadním předpokladem je uvědomit si, že pokud má člověk k nadváze sklony, měl by dodržovat zásady zdravé výživy. Zachovat si štíhlou linii bude pro takového člověka náročnější než pro toho, který je od přírody štíhlý. Ale pokud si navykne na zdravý způsob stravování, ovliní nejen svou váhu, ale také  cholesterol, vyprazdňování apod. 

 

ČTĚTE TAKÉ:

Chci sportovat, ale nejde to.

Cvičte a bude se vám lépe spát.

Prospívá čokoláda zdraví?

 

Kdy za to opravdu nemůžeme

 

Z genetického hlediska rozlišujeme obezitu monogenní a komplexní (oligogenní). Tzv. monogenní obezita je do značné míry dědičná a k jejímu rozvinutí stačí málo. Tato forma se však týká pouze 3 -4 % všech obézních lidí. Mezi oligogenní patří také tzv. syndromová obezita, která je ale poměrně vzácná a vzniká v důsledku genetických defektů či abnormalit chromozomů. Také u některých onemocněních může být obezita  jedním z příznaků.

 

Hlídejte se

 

Pokud máte sklony k obezitě, ale nechcete trpět nadváhou, pak proto budete muset něco udělat a hlídat se až do konce života. Uvědomte si, že to neděláte jen pro svůj vzhled, ale i pro zdraví. Snažte se být proto v pohodě, jezte zdravě a hýbejte se. Pokud ovšem přejídáním zaháníte nějaké psychické problémy, neváhejte navštívit psychologa. Je důležité, abyste se naučili relaxovat a svoje problémy dokázali pustit tzv. ven.