Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Geny - jak nás vlastně ovlivňují?

Genetika je mocná. To, co je nám dáno do vínku, jen tak změnit nelze, ale je nesmysl na genetiku svalovat vinu za všechno, co se nám na sobě nelíbí. Co se týče hubnutí, nabírání svalové hmoty, potřeby hýbat se, rychlosti metabolismu a dalších aspektů, ovlivňujících to, jak vlastně vypadáme, má genetika rozhodující slovo, ale my jí do rozhodnutí rozhodně zasahovat můžeme!      

 

ČTĚTE TAKÉ:

Může za naší hmotnost genetika?

Pověry o zdraví - pravda nebo lež?

Dětská obezita, trápení v dospělosti

 

Nakonec genetika nerozhoduje o tom, jestli ráno půjdete běhat a budete si počítat makroživiny, nebo jestli do sebe budete cpát hranolky a pizzu a nehnete ani brvou - o tom rozhodujete jen a jen Vy.
   
Poznejte, co všechno je dáno geneticky a naučte se přebrat zodpovědnost za to, co není:

Výška postavy - tak tu určitě nezměníme. Pokud Vám příroda nadělila žirafí výšku, naučte se ji nosit. U vysokých lidí je největším problémem držení těla, které celkový dojem ze vzhledu kazí. Takže se přestaňte hrbit, hezky vypněte hruď, srovnejte ramena a zvedněte bradu! Pro nižší z nás to platí také - podpatky nejsou řešením - akorát Vám budou deformovat tělo a způsobovat svalové disbalance.

Konstituce
- rozlišujeme ektomorfy, endomorfy a mezomorfy. Ektomorfové mívají zpravidla velmi málo tuku i svalové hmoty. Špatně svalovou hmotu nabírají, zato excelují ve vytrvalostních sportech. Endomorfové jsou jejich pravým opakem - dobře nabírají tuk i svaly. Mají dispozice pro silové disciplíny. Mezomorfové to mají asi nejlepší - snadno hubnou tuk i nabírají svaly. Nikdo není 100% vyhraněný typ, většina lidí je kombinací některých z nich. Pokud poznáte, jaký typ jste právě Vy a zařídíte se podle toho ve výživě i tréninku, můžete si dost ulehčit život a dosáhnout požadovaných výsledků.

Tvar postavy - široké boky a užší hrudník, chlapecká postava, postava typu hruška/jablko. Rozměry kostí ani to, kam se tuk bude ukládat přednostně, nezměníme. Můžeme ale změnit optiku - pokud máte široké boky, trénujte záda a ramena, abyste opticky zúžili pas a dosáhli tvaru přesýpacích hodin. Když se Vám tuk zarputile zabydluje kolem pasu, dávejte si pozor na stres i na to, co vkládáte do úst!

Poměr svalových vláken - rozdíl mezi svalovými vlákny je především v rychlosti kontrakce. Rychlá vlákna rychleji rostou a jsou vhodná pro budování síly. Naopak pomalá vlákna se hodí na vytrvalostní disciplíny. Jestliže znáte svoje tělo a dokážete odhadnout, která svalová vlákna převažují právě u Vás, nemusíte se trápit pro Vás nevhodnými sporty (nebo trpět frustrací z toho, že v nich nevynikáte).

„Fidgeting“ - individuální spontánní pohybová aktivita je jedna z geneticky daných vlastností. Označuje, jak moc se člověk „hemží“ či „vrtí“. Neposední lidé samozřejmě spálí mnohem víc kalorií, než ti, co dokážou nehybně sedět celé hodiny. Pokud o sobě víte, že neposední nejste, snažte se o to - vstávejte během filmu z pohovky, při práci na počítači si dělejte pauzy a procházejte se, nebuďte líní vyskočit si ze židle pro každou maličkost!

 

 

600x250_FITHALL_TV_v1.jpg

 

Autor: Veronika Červenková