Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Může za naší hmotnost genetika?

Není fér, že někteří lidé jsou štíhlí, i když jedí hodně a nesprávně a někteří zápasí s kilogramy navíc, i když denně dřou v posilovně a hlídají si jídelníček. Za tuto velmi častou nesrovnalost jsou zodpovědné naše geny. Ty ovlivňují tělesnou hmotnost asi z 30 - 40%, mají vliv na energetický příjem i výdej, ale také na tvar postavy a rozložení tělesného tuku. Geny, které mají na svědomí naši hmotnost, můžeme dělit na obezitogenní, které ke vzniku obezity přispívají, a na geny leptogenní, které naopak jejímu rozvoji brání.

U člověka bylo objeveno přes 20 genů, které se uplatňují při rozvoji obezity a při určování rozložení tuku na těle. Význam dědičnosti byl prokázán u řady faktorů, které mohou přispívat k nadváze či obezitě, ale také štíhlosti. Jedná se například o chuťové preference, klidový a energetický výdej, spontánní pohybovou aktivitu či složení kosterních svalů.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Jak se měří složení těla

Energetický výdej aneb není to jen o sportu

Velká jarní detoxikace

 

U lidí s nadváhou také geny velmi výrazně ovlivňují reakci organismu na energetickou bilanci, a to více na negativní než na pozitivní – v praxi to znamená, že je-li člověk obézní a snaží se hubnout, jde mu to hůř, než lidem normálně vážícím. Také náchylnost ke vzrůstu hmotnosti při zvýšeném příjmu tuků je podmíněna geneticky. Zkrátka lidé, kteří mají sklony k nadváze hůř a pomaleji hubnou, ale také snáz přibírají.

Obezitu lze pak rozdělovat na syndromatickou, kdy je nadváha pouze jedním z řady projevů určitého onemocnění, monogenní, která je způsobena mutací pouze jednoho genu a vyskytuje se velmi zřídka a obezitu polygenní, zapříčiněnou několika geny, což je nejčastější.

V průběhu evoluce byl u některých jedinců vyselektován tzv. úsporný gen, který pomáhal lidem přežít období hladomoru a nedostatku. Gen se aktivuje, když chce člověk hubnout – pro organismus taková snaha znamená jasné ohrožení, a proto se brání zuby nehty.

Jak je vidět, s geny to vůbec není jednoduché. Mohlo by se zdát, že je zbytečné snažit se s hmotností a svou postavou cokoliv dělat, ale opak je pravdou. Pokud Vám rodiče nenadělili štíhlé geny, smiřte se s tím, že se budete muset víc snažit, hubnutí půjde pomaleji a výsledky se budou dostavovat později. Není to spravedlivé, ale je to tak. Stále máte na své křivky z 60 – 70% vliv, proto neházejte flintu do žita. Snažte se upravit svoje stravování tak, aby Vám dlouhodobě vyhovovalo, bylo vyvážené, zdravé a pestré. Pokuste se vyrovnat denní energetický příjem a výdej, ale také si najděte pohyb, který Vás bude bavit, bez ohledu na to, zda po něm hubnete nebo ne.

Nesrovnávejte se se svým okolím, druzí jsou možná štíhlejší, ale pravděpodobně budou geneticky znevýhodnění v jiné oblasti. Pamatujte také na to, že hodnota člověka se nedá změřit, ani zvážit.

 


Autor: Veronika Staňková