Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Fyzioterapie uleví od bolesti a vrátí radost do života

Při dnešním hektickém způsobu života spojeném se stresem, sedavým zaměstnáním, nedostatkem času a pohybu nás tak doprovází různé potíže, mezi které patří například bolesti hlavy, šíje, zad nebo nohou. Dobrý fyzioterapeut vás ale může těchto neduhů zbavit.

Bolest jako alarm
První zmínky o fyzioterapii se objevily v Číně v podobě chladných obkladů a koupelí a spadají do období 2500 let př. n. l. Již tehdy lidé věděli, jak si poradit s bolestmi pohybového aparátu. Svému tělu nejenže rozuměli, ale také mu naslouchali. Dnes je ale situace jiná. Svému tělu příliš nerozumíme a často nemáme ani čas se mu věnovat. Bolest funguje jako alarm, který se spustí, jakmile v našem těle nastanou nežádoucí změny. V některých případech signalizuje také výskyt řady onemocnění. Při jakýchkoliv dlouhodobějších problémech je proto velice důležité vyhledat specialistu a své potíže řešit. To často vede k nevyhnutelné změně životního stylu, která je většinou spojena s větším zapojením pohybu do každodenního života.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Aby hlava nebolela - tipy na nejlepší cviky a techniky

Aromaterapeutická masáž pro zdraví a krásu

Horké kameny

 

Pohyb má smysl
Pohyb má totiž v našich životech mnohem větší smysl, než se na první pohled může zdát. Nepředstavuje pouze schopnost přemístit se z bodu A do bodu B, ale umožňuje nám prožít plnohodnotný život, rozhoduje o úrovni fyzické kondice a přináší nám pocity štěstí a spokojenosti. To vše si ale většina z nás uvědomí, až když všechny tyto schopnosti ztratí.

Sport a bolesti zad

Při sportování se nám nejen zvyšuje fyzická kondice, pravidelný pohyb navíc působí také pozitivně proti stresu. Pokud vás trápí bolesti zad či jiných častí vašeho těla, je nutné pečlivě si zvolit sport, který vám bude vyhovovat a působit nejmenší potíže. Vyvarovat byste se měli sportům, které vyžadují jednostranný a trhavý pohyb, stejně jako prohnutí v kříži a náhlé otáčení. Mezi doporučované sporty patří plavání (pozor na styl prsa, s hlavou neustále nad hladinou páteř zatěžujete), běh na lyžích, jóga, jogging (nutné je mít správnou obuv a terén), posilování ─ pomůže zpevnit ochablé svalstvo, ale pokud již trpíte problémy s bolestmi zad, posilujte raději pod dohledem fyzioterapeuta. Vhodné je vyhnout se tenisu, squashi a sjezdovým lyžím. Rotace a otřesy těla, které během těchto sportů probíhají a v případě tenisu či squashe ještě jednostranné zatížení, mohou zádům ještě více ublížit.


Proč vyhledat pomoc fyzioterapeuta
Pokud vás opakovaně trápí jakékoliv bolesti zad, kloubů či jiných částí těla, dejte přednost profesionálnímu přístupu fyzioterapeuta před samoléčbou. Sami totiž nikdy neodhalíte pravý důvod svých potíží a bez správného vedení nebudete ani schopni vhodné nápravy. Fyzioterapeut je odborník vzdělaný v několika oborech (např. ortopedie, neurologie, interní medicína, traumatologie), které mu dávají možnost dívat se na problém komplexně ─ nezaměřuje se tedy pouze na samotnou bolest, hledá především její příčinu a poté zavádí vhodnou léčbu, tedy rehabilitační program. Fyzioterapeut vám pomůže, abyste se opět radovali z pohybu. Bolestmi pohybového aparátu se například zabývá Rehabilitační klinika Malvazinky (www.malvazinky.cz nebo www.mediterra.cz). Vždy ale mějte na mysli, že bez vaší spolupráce ani sebelepší fyzioterapie nebude mít ten správný účinek.


15 zásad, jak předejít bolesti pohybového aparátu

1. Pryč s nadbytečnými kily - nadváha je častou příčinou různých potíží.
2. Dodržujte správnou životosprávu a pitný režim.
3. Hýbejte se. Máte-li sedavé zaměstnání, udělejte si několikrát za den přestávku a protáhněte se, volné chvíle věnujte sportu.
4. Myslete na správné držení těla ─ nehrbte se. Ve stoje mějte hlavu, trup i končetiny ve stejné rovině.
5. Nepřetěžujte se - především pak svaly, vazy, klouby a plotýnky na páteři.
6. Posilujte svaly - pevné a aktivní břišní svaly podporují páteř, zároveň je také důležité posilovat břišní dno pánevní a bránici. Posilování jakékoliv části těla nesmí být jednostranné, aby nedošlo k přetížení (při trvalejších bolestech je vhodné vyhledat fyzioterapeuta a přesvědčit se, že cvičíte správně).
7. Vyhněte se stresu - počítá se za jednu z hlavních příčin bolestí, která oslabuje psychiku
i tělo.
8. U počítače seďte správně - je důležité mít vhodné vybavení kancelářského nábytku, měli byste sedět na kolečkové židli s prohnutím v bederní části a s opěrkami pro ruce.
9. Nastavte si správně výšku židle i stolu - židle by měla mít takovou výšku, abyste se celými chodidly dotýkali země, kyčle jsou lehce výš než kolena, nad stolem byste se neměli hrbit.
10. Pozor na těžkou práci a zvedání břemen - pokud musíte vykonávat, bez ohledu na vaši kondici, těžkou práci, myslete alespoň na správné rozložení tíhy břemene a správný postoj i postup práce. V opačném případě přetížení těla povede k bolesti a snížení výkonnosti.
11. Neprochladněte - bolesti zad jsou často způsobené prochladnutím. Vyhněte se proto vlhkému, studenému a větrnému prostředí. Vhodné je přiměřeně se oblékat a v chladném prostředí nezapomínat nosit teplé prádlo a neodhalovat záda. 
12. Buďte opatrní při jízdě dopravním prostředkem - nárazy a otřesy během jízdy jsou pro páteř nevhodné, proto seďte vzpřímeně, bez hrbení a křížení nohou. Pokud stojíte, postavte se bokem ke směru jízdy, snížíte tak trhavé pohyby. V obou případech byste neměli mít povolené svalstvo.
13. Myslete nejen na záda - pro dobrý fyzický stav a pohyb bez bolestí je důležité věnovat se celému tělu. Například špatný stav chodidel (zborcená klenba) je jednou z příčin bolesti zad.
14. Buďte pozitivní - psychika má na naši fyzickou kondici velký vliv.
15. Dopřejte si masáž - vaše tělo se uvolní, odpočine a načerpá novou energii.



Autor: Monika Kuželová