Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Diety, které vám pomohou zhubnout a neublíží!

Hned v úvodu je nutné vyjasnit, co bychom si měli představit pod pojmem dieta. Slovo dieta je odvozené od anglického „diet“, čili výživa. Když se tedy mluví o dietě, nehledejte za tím hned drastické způsoby hubnutí, dny a týdny odříkání a následný jojo efekt. Jedná se zkrátka o výživu.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Cvičte a hubněte podle typu vaší postavy

Záchvatové přejídání. Zbavte se ho!

Proč váha nepadá? Dietní potraviny, které zadržují vodu v těle.


Aby bylo zřejmé, o jakou dietu se jedná, je nutné její označení doplnit - existují diety redukční (pak se o hubnutí jedná) a diety nemocniční (za účelem vyladění zdravotního stavu, např. bezlepková dieta, šetřící, bezezbytková, diabetická dieta a pod.).
   
Držení redukčních diet je samo o sobě odsouzeno k nezdaru, protože je zkrátka jednoho dne „pustíme“. Nehledejte v nich spásu ani trvalé řešení problémů s nadváhou - slouží k jednorázovému zhubnutí a (některé) mohou být dobré pro nastartování celkově zdravějšího životního stylu.
   
Po časově omezené redukční dietě téměř vždy následuje nenáviděný jojo efekt, to znamená návrat k původní hmotnosti, nezřídka s několika deky či kily navíc jako bonusem.
   
Na hubnutí není nejtěžší dodržovat dietu a zbavit se přebytečných kilogramů - nejtěžší je sníženou hmotnost udržet. K tomu ale žádná dieta nepomůže, zde musí zvítězit trvale udržitelné, zdravé a lehké stravování, s pořádnou porcí pohybu i odpočinku.
   
Pokud chcete nastartovat hubnutí a připravit se na léto, přeci jen jsou některé způsoby pro ženy vhodnější, než jiné. Inspirujte se zde:

Nízkosacharidová dieta - diety s nízkým podílem sacharidů fungují. Zpočátku zkuste vynechat jednoduché, sladké sacharidy, které najdete v čokoládě, zákuscích, koláčcích, sušenkách či bonbónech. Ve druhé fázi vyřaďte v odpoledních a večerních hodinách přílohy a pečivo (i celozrnné). Pokud zjistíte, že vám tento styl hubnutí sedí, postupně omezujte příjem sacharidů i během dne a nahrazujte je zeleninou a zdravými tuky.

IIFYM - If It Fits Your Macros, neboli Jestli vám to sedí do maker, je další relativně účinný způsob, jak dostat svoje stravovací návyky pod kontrolu. Spočítejte si, kolik proteinů, sacharidů a tuků byste měli za den přijmout, abyste zdravě hubli. Pak stačí doporučená „makra“ (tzv. bílkoviny, sacharidy a tuky) dodržovat a hubnutí by mělo jít samo. Počítejte ale s tím, že potraviny bude nutné vážit.

Paleo - abyste hubli po vzoru jeskynních lidí, nemusíte lovit mamuty a cpát do sebe hory masa. Stačí z jídelníčku vyloučit ty potraviny, které neměli k dispozici ani naši dávní předkové. Vynechte pečivo, obiloviny, rýži, luštěniny, mléčné výrobky a samozřejmě všechno, co prošlo průmyslovým zpracováním (margaríny, sladkosti, brambůrky apod.). Zaměřte se na ovoce, zeleninu, ryby a libové maso a výsledky na sebe nenechají dlouho čekat.

Bez lepku
- i když netrpíte celiakií nebo alergií na lepek, bezlepkové stravování vám může pomoct zhubnout. Tím, že nebudete jíst pečivo, těstoviny, knedlíky a další potraviny, jenž lepek obsahují, zbavíte jídelníček spousty prázdných kalorií, které způsobují přibírání na váze.

 

660x250_1.jpg

 

Autor: Veronika Červenková