Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

10 největších dietních omylů

Než začnete hubnout, měli byste si nejprve ujasnit, jakým způsobem. Existuje totiž nepřeberné množství diet, z nichž je mnoho velmi jednostranných, a proto vám mohou uškodit tím, že nebudete přijímat nějaké důležité živiny. Zároveň byste si měli ověřit, co při redukci hmotnosti opravdu funguje. Abyste neztráceli čas experimentováním, poradíme vám, co s hubnutím naopak příliš nepomůže, ale o čem si stále většina lidí myslí, že ano.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Vaše tělo, Vaše pravidla - aneb proč nedržet diety z časopisů

Bezlepková strava neznamená zdravá výživa

Hladovkou nezhubnete!

 

Držení půstu
Půst je často propagován jako způsob, jak rychle zhubnout, zpomalit stárnutí a pročistit tělo. Žádné vědecké výzkumy však neprokázaly, že by bylo hladovění vhodnou hubnoucí metodou. Navíc půst není hladovění. Na rozdíl od hladovění, kdy se činnost žaludku postupně zastaví, se při správném půstu jen mírně zpomalí. Zatímco důsledkem půstu je, že odlehčí tělo od škodlivin a nastartuje organismus, důsledkem hladovění může být nízká hladina cukru v krvi, zažívací nebo psychické problémy.

Hubnutí s kajenským pepřem
Kajenský pepř má silné léčebné účinky. Pomáhá řešit migrénu, alergie, zažívací problémy, zápach z úst nebo bolesti kloubů. Jednu dobu byl na hubnutí velmi populární, společně s citronovou šťávou a javorovým sirupem. Jeho účinky se ale často přeceňují. Kajenský pepř urychluje metabolismus jen mírně a měl by být při shazování kilogramů maximálně doplňkem.

Redukce hmotnosti díky kokosovému oleji
Kokosový olej je dnes velmi propagovaný a oblíbený pro své domnělé kladné účinky, ale našemu zdraví spíš škodí. I když jsou rostlinné tuky spíš nenasycené, tuk z kokosu je naopak nasycený a tím pádem vede k srdečně-cévním onemocněním. Navíc jeho účinky na spalování tuků nikdy prokázány nebyly.

Polévkové diety
Jestliže na sebe budete přísní a dovolíte si jenom řídké polévky, například vývar, sice začnete hubnout, ale bude to na úkor hladovění. Lékaři a odborníci přes výživu tyto metody rozhodně nedoporučují, protože hrozí riziko podvýživy.

Hubnutí negativními nízkokalorickými potravinami
Slyšíte tento pojem poprvé? Negativní nízkokalorické potraviny jsou ty, při jejichž žvýkání a trávení spálíte více kalorií, než kolik jste z nich nabrali. Jmenujme si třeba salát, mrkev, celer, meloun, mandarinky, švestky. Bohužel, steak to zcela jistě není. Jedná se tedy o vybrané druhy zeleniny a ovoce obsahující poměrně velké množství prospěšných látek pro náš organismus. Nicméně nemůžete se spoléhat na to, že bude kalorie spalovat někdo za vás. Mnohem efektivnější je podniknout výlet s rodinou, zajít na procházku s kamarádkou nebo se pomilovat s partnerem.

Dieta založená na syrové stravě
Syrové diety jsou jistě účinný způsob jak zhubnout, ale ne proto, že mohou konzumované suroviny přímo pomoci s redukcí hmotnosti. V tomto případě se jedná o náhodné odstranění zpracovaných potravin, rafinovaných sladidel (bílého cukru), bílé mouky, nezdravých olejů a dalších složek, po kterých nabíráme kilogramy. Tepelně zpracovaná strava je mnohem výživnější a také pestřejší, takže pokud chcete zkusit syrovou stravu, musíte si umět naplánovat, jaké množství jídla denně musíte sníst. V opačném případě vám hrozí podvýživa.

Snižování hmotnosti vyřazením sacharidů
Některé druhy sacharidů vedou k přibývání na váze, obzvláště jednoduché cukry, a vyřazení těchto potravin z vaší stravy vám může pomoci zhubnout. Polysacharidy vám ale naopak zaručí stabilní hladinu cukru v krvi, která zamezuje pocitům únavy, výskytu diabetu, ale také nadměrnému ukládání tukových zásob. Nevyhýbejte se proto bramborám, celozrnným obilovinám, luštěninám a zelenině (nejlepší zdroj sacharidů!).

Proteinové diety
Známé diety, jako je například Atkinsonova, přísně omezují příjem sacharidů, ale zato se zaměřují na konzumaci potravin s vysokým obsahem bílkovin (proteinů). Pokud nejste při sestavování jídelníčku pečliví, nemáte dostatek informací, riskujete z dlouhodobého hlediska nejen to, že se vám bude více ukládat tuk, ale i nevyužití benefitů vlákniny a antioxidantů, které naše tělo potřebuje.

Vyřazení lepku ze stravy
Ačkoliv může mít někdo dojem, že po redukci lepku ze svého jídelníčku začal hubnout, musíme konstatovat, že žádná vědecká studie nepotvrdila, že by nás potraviny obsahující lepek „vykrmovaly“. Navíc vám po vyřazení lepku ze stravy hrozí riziko, že si na něj vypěstujete alergii, vaše tělo ho přestane umět zpracovávat.

Cvičení s totálně prázdným žaludkem
Jít do posilovny s prázdným žaludkem nám určitě pomůže zhubnout, ale ne tak, jak si můžeme myslet. Když máte hlad, vaše tělo čerpá energii nejprve ze svalů, ale vaše tukové zásoby zůstanou beze změny. Proto je mnohem strategičtější dát si před tréninkem něco lehčího, například banán, jogurt s ovesnými vločkami, omeletu z vaječných bílků nebo třeba hnědou rýži.

 

 

Zdroj: Prima ŽENY

 

iPrima_zeny.jpg