Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Krevní skupiny či zvěrokruh aneb mýty o dietách

Zaručené tipy na zhubnutí radí držet se dělené stravy nebo zázračné diety podle krevních skupin. Milovníci tajemna berou na pomoc hvězdy, lunární cyklus a zvěrokruh. Jaký je názor odborníka? Na to, co opravdu funguje a co nikoli, jsme se zeptali Ivana Macha, odborného garanta akreditovaných kurzů pro poradce pro výživu www.nutris.net a prezident Aliance výživových poradců ČR.


„Asi vás zklamu, ale i tentokráte musím říct to, co jsem čtenářům portálu FITHALL.cz kladl na srdce už několikrát - diety obecně jsou hodně problematické. A je úplně jedno, zda jsou podle krevních skupin, hvězdných znamení, lunárních fází či oddělující příjem živin. Nechci říct, že jsou úplně k ničemu. Dá se dokonce uvést, že pokud je dodržujeme, tak do určité míry fungují. Jenže... Problém nastává potom, když skončí. Zkrátka - většina diet funguje po dobu, když je držíte, jakmile je držet přestanete, je konec.“

 

Inženýr Mach považuje za daleko účinnější metodu jíst stále podle pravidel a řádu, nenechávat nic náhodným či pokusným dietám. Pokud sledujete naši reality show Fit s Fithallem, mohli jste zaznamenat, že si některé finalistky upravily své výživové plány, které inženýr Mach připravil pro každou z nich. Učinily tak právě proto, že hledaly kompromis – zlatou střední cestu. Výživu, kterou by dokázaly přijmout za svou a dokázaly ji dodržovat pořád, nejen po dobu soutěže. Takovou, která bude vycházet ze zásad navržených odborníkem, ale zohlední zvyklosti a chutě té které soutěžící. A inženýr Mach jejich úpravy většinou schválil. Úprava jídelníčku neznamená v žádném případě hladovění, ale také to neznamená změnit stravovací návyky jen na určitou dobu. Ty je třeba upravit a změnit jednou pro vždy. To mějte na paměti!


„Zmínil jsem se o tom, že jde o většinu diet, některé fungovat mohou, pokud se jimi řídíte stále a také za předpokladu, že  obsahují živiny ve správném takzvaném. Trojpoměru. Co to znamená? Poměr energií v sacharidech, tucích a bílkovinách je zhruba  60 %: 30 % : 10 %. Pokud chcete zhubnout nebo si držet určitou váhu, zapomeňte na diety. Upravte jídelníček tak, aby odpovídat uvedenému trojpoměru, výběr jídel můžete zkonzultovat s odporníkem. Jezte tak, aby energie, kterou přijmete ze stravy, byla přiměřená vašemu životnímu stylu a tělesné aktivitě. Pak bude vše v naprostém pořádku.“