Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Cvičení nebo strava? Co je pro hubnutí důležitější?

Pro shazování nežádoucí zátěže z našich těl je ideální zkombinovat silové a aerobní cvičení, upravit jídelníček a pořádně odpočívat. Tato svatá trojice vám pomůže k vysněné postavě dříve a zdravěji, než cokoliv jiného. Zkratky neexistují, je třeba tvrdě makat, být trpělivý a nevzdávat se.

 

ČTĚTE TAKÉ: 

Diety, které vám pomohou zhubnout a neublíží!

Hladověním se hubnout nedá

Které hormony mají zásadní vliv na hubnutí?

 

Mnoho lidí však volí pouze jednu z cest - a to je chyba. Ti, kteří chtějí hubnout pouze odpočinkem, samozřejmě ničeho nedosáhnou. Regenerace je nezbytně nutná pro reparaci cvičením „poškozené“ svalové tkáně, obnovení sil a udržení motivace pro pohyb i správnou stravu. Odpočinek může pomoct redukovat těm, kteří ne a ne zhubnout kvůli stresu, ale sám o sobě tuk  bohužel nepálí.

 

Druhá skupina je ta, která se snaží se svým tělem něco udělat jen pomocí diety. Je známo, že člověk hubne, když je jeho energetický výdej větší, než příjem. 

 

Pokud se nehýbete a nijak nesportujete, budete muset energetický příjem snížit radikálně, protože výdej je kvůli fyzické neaktivitě už tak dost nízký. Lidské tělo si drastické omezení kalorií, i když záměrné, vyloží tak, že nastalo období hladomoru (v historii lidstva běžné) a aktivuje všechny mechanismy potřebné pro uchování a udržení co největšího množství energie ve formě podkožních tukových zásob. Zároveň se zpomalením metabolických procesů (max. ale o 10 - 20%) klesne také přirozená potřeba pohybu, protože ten energii odčerpává a to se našemu organismu při omezení kalorií vůbec nehodí.

 

Během hubnutí pomocí diety se naše tělo pokusí všemi možnými prostředky snížit náš energetický výdej, takže zlenivíme, a pokud se donutíme k fyzické aktivitě, bude po nás tvrdě vyžadovat přísun energie - to znamená, že budeme mít po cvičení větší hlad, ale také nás běžná porce jídla mnohem méně zasytí a uspokojí. Pro takové překonávání vlastního těla je třeba extrémní dávka vůle a ta po nějakém čase zákonitě selže.

 

Po skončení diety se bude naše tělo ještě chvíli třást strachy, že mu jídlo zase odepřeme, proto si bleskurychle uloží vše, co mu přijde do cesty, ale pálit kalorie a plýtvat energií stále nebude - to je ten pověstný jojo efekt. 

 

Pokud tedy hodláte hubnout pouze dietou a nezařazovat cílené cvičení, snažte se aspoň neomezovat svoje běžné denní aktivity, jako je chození pěšky kamkoliv, chození do schodů, úklid domácnosti a podobně - tyto aktivity ostatně hrají při hubnutí pravděpodobně větší roli, než několik hodin sportu týdně bez dalšího přirozeného pohybu.

 

Lidé, jenž chtějí hubnout sportem, často přeceňují množství spálené energie při dané aktivitě, a proto pak snědí víc, než kolik skutečně potřebují. Také někdy funguje efekt oceňování se  jídlem za protrpěné úsilí a pak člověk zákonitě nehubne - všechny dobroty nemáme šanci „vycvičit“. 

 

Na hubnutí se nejvíc doporučuje aerobní aktivita v rozsahu 30 - 90 minut, 3 - 6x týdně, nebo vysoce intenzivní intervalový trénink. Aby se tělo neadaptovalo na zátěž, měl by se objem tréninků zvyšovat, ale to bychom pak nedělali nic jiného, než běhali a pálili s tukem zároveň svalovou hmotu. Při redukci hmotnosti je nanejvýš vhodné zařadit 3x do týdne silový trénink, který jednak pomůže formovat postavu, ale také zabrání nežádoucímu hubnutí svalů.

 

Pokud můžete, upravte jídelníček, běhejte, posilujte i odpočívejte a tělo si už s nadbytečným tukem poradí.

 

660x250_3.jpg

 

Autor: Veronika Červenková