Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Co všechno prozradí moč o vaší kondici?

Ženy většinou čůrají na tyčinku v okamžiku, kdy mají podezření, že jsou těhotné. Nicméně vaše moč může o vašem těle prozradit mnohem víc než to, jestli se ve vás schovává malinký zárodek. Napoví totiž, jak na tom je váš fyzický stav.

Jednoduchý domácí test se stane vaším pomocníkem obzvláště tehdy, jestli žijete aktivním životem a snažíte se aspoň trochu pravidelně cvičit.

 

ČTĚTE TAKÉ:

6 znamení, že vám cvičení neprospívá

Přestali jste cvičit? Připravte se na změny, které budou následovat!

Kolik času věnovat cvičení, aby mělo efekt?

 

Základní test na rozbor moči, který seženete v lékárně, vám sdělí například to, jestli potřebujete den odpočinku od veškerého cvičení, nebo zda byste měla ve stravě doplnit cukry. Pokud jste hodně trénovaná, nebo se o to alespoň snažíte, vyčůrat se na tyčinku (nebo papírek) vám může pomoci zcela změnit režim ve váš prospěch. Každý, kdo se skutečně snaží proniknout do tajů zdravého životního stylu jak v oblasti pohybu, tak i zdravé stravy, dostane domácím testem moči mnoho odpovědí.

Stále ještě váháte, zda se na tyčinku vyčůráte? Určitě vám to doporučujeme v případě, že jste někdy přemýšlela, jestli vám váš cvičební plán a strava opravdu pomáhají, nebo jestli není náhodou čas něco změnit.

Co musíte přesně udělat?
Rychlý test na rozbor moči můžete koupit ve většině drogerií. Po dobu jednoho týdne na něj načůrejte vždy po ránu a pak taky před cvičením i po vaší aktivitě.

Rozličně barevné proužky měří hladinu různých látek ve vaší moči. Jedná se například o: pH (kyselost), hydrataci, bílkoviny, cukry, ketony, dusitany a červené a bílé krvinky.

Každá barva představuje jinou látku, každý odstín zase její množství ve vaší moči. Přiložte testovací vzorek k návodu a můžete si podle odstínu porovnat, jak jste na tom se zastoupením jednotlivých složek v moči.

Zaměřte se především na obsah následujících položek, které mohou v mnohém ovlivnit, jak se cítíte během cvičení a jaké podáváte výkony:

1. Hydratace - specifická hmotnost moči

Určitě víte, že potřebujete během cvičení i před ním vaše tělo dostatečně zavodnit, aby nebylo dehydrované. Ale kolik byste toho měli vypít po velmi náročném, upoceném a dlouhém běhu?

Hydratace se měří jako specifická hmotnost moči - viz proužek na testu. Zjišťuje se tak koncentrace látek rozpuštěných ve vaší moči. Čím je její hodnota vyšší, tím je moč koncentrovanější a současně jste tím více dehydrovaná. Pokud vám test ukazuje hodnoty v rozmezí 1,005-1,015, jste dobře zavodněná a můžete se vrhnout na trénink. Když si uděláte test po zátěži a ukazuje vám hodnoty 1,02 a vyšší, začínáte být dehydrovaná a měla byste co nejdříve doplnit tekutiny.

2. Ketony (odpadní látky vznikající při odbourávání tuků)
Snažíte se vyhýbat sacharidům? Jakmile podstupujete redukční dietu s omezeným přísunem glukózy (hroznový cukr, z něhož čerpá tělo energii), začínají se spalovat tuky, protože je pro svou výživu a funkci potřebují některé orgány, když nemají cukr. Při tomto odbourávání tuků vznikají právě ketony, což jsou odpadní látky zmiňovaného procesu. Jestliže jich je hodně, dokáží bohužel organismus okyselit. Dalším negativem vysoké hladiny ketonů je skutečnost, že mohou zvýšit hladinu stresového hormonu. Proto se po cvičení můžete cítit hodně vyčerpaně.

Co tedy dělat? Zohlednit váš energetický výdej vs. příjem. Jestliže cvičíte 4x a vícekrát týdně, měla byste během dne sníst na 1 kilogram vaší hmotnosti zhruba 3 gramy sacharidů. Pokud se hýbete méně, samozřejmě omezte i příjem sacharidů.

3. Proteiny (bílkoviny)
Říkáte si, že byste na sobě měla makat, ale nedělejte to za každou cenu. Pokud je váš test moči po ránu nebo před tréninkem pozitivní na bílkoviny, určitě si v ten den odpočiňte.

Obsah bílkovin v moči je klasickým znamením, že jste přetrénovaná a vaše tělo se zotavuje z předchozího náročného cvičení. Pokud váš organismus neposlechnete a přesto si dáte pořádně do těla, je velmi pravděpodobné, že vám nebude stačit energie a začne se odbourávat svalová hmota a aminokyseliny, které jsou stavebním kamenem svalů. Jestliže máte bílkoviny v moči pravidelně, měla byste přehodnotit svůj tréninkový plán a zvážit zmírnění aktivity. Někdy je méně více.

Nicméně na vině mohou být i vaše stravovací návyky. Pokud nepřijímáte dostatečné množství proteinů, může být také v tomto případě jejich výskyt v moči pozitivní, i když nejste přetrénovaná. Vaše tělo totiž potřebuje bílkoviny na energii. Jestliže je nemá z jídla, bere si je ze svalů a pak je test na bílkoviny v moči pozitivní.

Na jeden kilogram vaší hmotnosti konzumujte denně cca 2,5 g proteinů. Skvělým zdrojem jsou mléčné výrobky, luštěniny a maso.

4. Leukocyty (bílé krvinky)
Stává se vám, že si někdy nejste jistá, zda jít cvičit, protože se úplně necítíte ve své kůži? Občas cvičení pomůže, je vám pak lépe, jenže jindy vás naopak dorazí. V tomto případě vám opět pomůže domácí test moči.

Je-li pozitivní na leukocyty, bílé krvinky, jejichž funkcí je především chránit naši imunitu, naznačuje to přítomnost zánětu v organismu. To může znamenat, že na vás něco leze. Měla byste si odpočinout. Pozitivní test na leukocyty můžete mít i po náročném tréninku, kdy není vaše tělo ještě úplně ve formě. Pokud se tato situace opakuje, zamyslete se nad tím, že byste opravdu měla zvolnit, protože se tělo nejspíše potýká s nějakou infekcí a je oslabené.

 

660x250_1.jpg

 

Autor: Veronika Červenková