Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Vede Vaše jídelní chování k nadváze?

Na tělesné hmotnosti se spolupodílí mnoho faktorů, z nichž některé změnit nemůžeme, kdežto jiné ano. Genetické dispozice k přibírání váhy či distribuci tělesného tuku ovlivnit vlastními silami nedokážeme, ale nad jídelním chováním má do jisté míry kontrolu každý. Určité vzorce chování vedou ke štíhlé a zdravé postavě, jiné mají na svědomí nadváhu až obezitu.

Ukazuje se, že lidé s nadváhou mívají mnohem méně pravidelný režim, a to jak v jídle, tak v životě celkově. Zatímco štíhlí lidé častým a pravidelným jedením přiměřených porcí udržují metabolismus ve vysokých obrátkách, při nepravidelnostech ve stravování se spalování zpomaluje a hmotnost roste. Lidé s nadváhou se pak paradoxně často bojí toho, že když začnou jíst častěji, hmotnost se bude dál zvyšovat.


ČTĚTE TAKÉ:

Chutě a jejich vliv na člověka

Clean eating - jezte čistě!

Jak se ve stáří správně stravovat

 

Tělesnou hmotnost můžete ovlivnit rovněž rychlostí jedení. Ti, kteří mají sklony k přibírání, většinou jedí rychleji, než druzí. Tempo v konzumaci zpomalíte například tím, že si určíte dobu, po kterou budete jíst, uděláte si během jedení pauzu, nebo že po každém soustu odložíte příbor na chvíli stranou.

Nedostatečná vědomá kontrola při jedení je dalším nepříznivým faktem pro posun ručičky na váze. Zjistilo se, že hubení lidé kontrolují lépe svůj energetický příjem, nejedí automaticky a bezmyšlenkovitě. Také mají menší sklony jíst v situacích nudy nebo při stresu.

Mezi lidmi jsou velké rozdíly ve vnímání vnější pobídky k jídlu a vlastních fyziologických signálů. Štíhlí jedinci respektují signály svého těla a na nabídku potravin kývnou v momentě, kdy mají opravdu hlad. Naopak ti, se sklonem k nadváze, se snáz nechají zlákat třeba vůní čerstvého pečiva i v situacích, kdy hlad nemají.

Díky různým výzkumům se také přišlo na to, že u obézních je často přítomná snížená citlivost ve vnímání sytosti a hladu, zvýšená reaktivita na vnější i vnitřní podněty související s jídlem a dále také poruchy v hodnocení vlastních tělesných proporcí (zpravidla podceňování).

Mezi základní charakteristiky jídelního chování pak patří tzv. restrikce (do jaké míry se člověk omezuje v jídle), tzv. skóre hladu (do jaké míry trpí hladem) a skóre disinhibice (zda jedinec zvládá dodržet jídelníček tak, jak si ho naplánoval). Lidé s nadváhou obvykle podhodnocují svůj energetický příjem a mají tendenci upravovat ho tak, aby byl sociálně přijatelný, a také méně často přiznávají pojídání potravin, které jsou považovány za nezdravé. Často mezi jídly uždibují, jedí automaticky nebo mají zvýšenou chuť k jídlu.

Pokud tedy chcete zhubnout, snažte se uvědomit si rizikové chování, které vede k přibývání hmotnosti, a snažte se toto chování změnit. Uvidíte, že i při drobných změnách se výsledky dostaví.


Autor: Veronika Staňková