Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Plánujete miminko? Připravte se včas!

Pokud se chystáte založit rodinu, pak byste měla vědět, že platí několik základních zásad, které napoví, čeho je třeba se před a během těhotenství vyvarovat, a co je naopak pro správný vývoj miminka nejlepší.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Cvičení před otěhotněním? Ano!

Chci otěhotnět. Jak změnit životosprávu?

Nezdravý životní styl může u žen zvýšit hladinu testosteronu

 

Očistěte své tělo
Pokud plánujete otěhotnět, na kouření a alkohol nebo jiné drogy zapomeňte. Odborné studie potvrdily, že kouření podporuje rychlejší stárnutí vajíček a způsobuje tak sníženou plodnost kuřaček v porovnání s nekuřačkami až o 60 %. Lékaři proto radí, aby ženy, které plánují otěhotnět, přestaly kouřit alespoň 3 měsíce před početím. Pokud matka kouří během těhotenství, ohrožuje své dítě následujícím:

- nízká porodní váha,
- astma,
- snížená plodnost v dospělosti,
- diabetes,
- genetická vada,
- poporodní závislost na nikotinu,
- zvýšená pravděpodobnost syndromu náhlého úmrtí novorozenců.

Pokud nestihnete s kouřením přestat před otěhotněním, snažte se svého neduhu zbavit co nejdříve poté, co zjistíte, že čekáte miminko. Studie novozélandských vědců ukázala, že pokud ženy přestanou kouřit do 15. týdne těhotenství mají šanci zmírnit dopady na plod téměř na minimum.

Zdravotní stav mějte pod kontrolou
Máte-li vážnější zdravotní problémy, nemusí mít obavy o své dítě, ale svou nemoc konzultujte s odborníky. „Žena, která trpí chronickým onemocněním – vysoký krevní tlak, cukrovka, porucha štítné žlázy, astma či jiné – by měla plánovat těhotenství na dobu, kdy je tato nemoc stabilizovaná,“ vysvětluje MUDr. Richard Sabol z kliniky Zámeček Malvazinky.

Základem je správná výživa
V těhotenství nesmíte zapomínat na vyváženou stravu, která je nezbytná pro správný vývoj plodu. V jídelníčku se příliš omezovat nemusíte, ale pamatujte, že neplatí známé rčení, že jíte za dva, takže i tady platí zásada „všeho s mírou“. Dbejte na to, aby strava byla bohatá na vitamíny (ovoce, zelenina), bílkoviny (maso, mléčné výrobky), esenciální mastné kyseliny (ořechy, mořské plody), železo (vejce, červené maso, játra) a jód (mořské plody, mléko). Čemu byste se měly naopak vyvarovat jsou tepelně neupravená masa a sýry z nepasterizovaného mléka.

Pozor na vitamínové doplňky

Nedostatek vitamínů a bílkovin může vést k nedostatečnému vývoji mozku 
či vrozeným vývojovým vadám dítěte, ale i vitamínové doplňky v nadměrné míře mohou uškodit. „Pokud nemá žena poruchu příjmu potravy, drastickou dietu nebo poruchu trávení některých živin, nepotřebuje žádné komplexní vitamínové doplňky,“ vysvětluje MUDr. Richard Sabol.

Nezapomeňte na kyselinu listovou

Je prokázáno, že užívání kyseliny listové snižuje riziko spontánního potratu a výskyt některých typů vrozených vývojových vad. Žena by tedy měla začít užívat kyselinu listovou již několik týdnu před samotným početím, tzn. V době přípravy na těhotenství. Kyselina listová je obsažena například v listové zelenině, kvasnicích a játrech.


Autor: Monika Kuželová