Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Chci otěhotnět. Jak změnit životosprávu?

Výživa hraje zásadní roli nejen v těhotenství, ale také v období před ním. Pokud těhotenství plánujete, vylaďte svůj organismus pomocí správného stravování tak, aby početí nic nebránilo.

Základním předpokladem je optimální body mass index. Ten by se měl pohybovat v rozmezí od 19 do 25 bodů (Spočítat si ho můžete zde). Jestliže se Vaše hmotnost vymyká normě, pokuste se ji upravit postupnou změnou jídelníčku a přidáním vhodného pohybu.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Podváha je stejně nebezpečná jako nadváha

Vyčistěte organismus šťávou

Jak si správně rozvrhnout jídlo během dne (noci)

 

Dalším významným faktorem, který může otěhotnění bránit, je nadužívání návykových látek, jako je alkohol, nikotin či kofein. Kouření zkuste úplně vynechat nebo alespoň omezit. Skleničku vína nebo šálek kávy si občas dopřát můžete, ale s jejich konzumací to rozhodně nepřehánějte. Nenavštěvujte zakouřené prostředí a snažte se příliš neponocovat – pravidelný režim Vašemu organismu prospěje stejně, jako pravidelná strava.

Co se týče jídelníčku, ten by měl být hlavně rozumný. Jezte pravidelně, snídejte, dostatečně pijte, přidejte ovoce a zeleninu, kupujte čerstvé potraviny bez stabilizátorů, umělých sladidel, emulgátorů a barviv, ale také si občas dejte něco na zub. Nestresujte se, když sníte něco tučnějšího nebo sladkého – fanatické dodržování zdravé výživy Vám na klidu určitě nepřidá. Respektujte potřeby Vašeho těla a krmte ho potravinami, které mu prospívají, dodávají živiny a pomáhají v jeho fungování.

Šanci na otěhotnění můžete podpořit doplňky stravy, kterými dodáte do těla látky, jež se získávají z běžné stravy těžko. Mezi nimi je nepodstatnější kyselina listová. Tu najdete například v kapustě, brokolici, chřestu, špenátu, sóji, játrech, ledvinkách nebo obilninách. Vařením se bohužel až 95% této látky zničí, takže je vhodné užívat ji podobě tablet. Díky kyselině listové zajistíte zdravý růst a vývoj Vašeho budoucího dítěte.

Dalšími důležitými látkami v období před graviditou jsou esenciální mastné kyseliny, železo, vápník a hořčík, které opět můžete čerpat z potravin nebo z doplňků stravy.
   
Pro otěhotnění je také velmi podstatný klid. Zkuste se proto v tomto období vyhýbat nadměrnému stresu – zařaďte do svého denního programu    příjemné, odpočinkové aktivity a věnujte čas především sobě. Zajděte si do přírody, čtěte, spěte, poslouchejte hudbu nebo si povídejte s kamarádkami.

Určitě se nevzdávejte Vašeho oblíbeného sportu – jen zvažte, zda na Váš organismus neklade přehnané nároky. Nadměrná fyzická zátěž totiž může otěhotnění bránit. Tělo zkrátka nemůže vydat energii na početí, když jí má ono samo nedostatek! Naopak velmi vhodné je cvičení jógy, která pomůže nastavit Váš organismus tak, aby dobře fungoval. Při józe se zbavíte stresu, naučíte se poslouchat svoje tělo, ale také díky pozicím, které zapojují oblast pánevního dna, podpoříte správnou funkci ženských orgánů.


Autor: Veronika Staňková