Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Držíte často diety? Víte, co to s vámi dělá?

Pro mnohé je pojem dieta ekvivalentem hubnutí. Anglické slovo „diet“ však znamená v doslovném překladu „strava, výživa“. O hubnutí v něm není ani zmínka. Diety existují diabetické, bezlepkové, šetřící a v neposlední řadě také redukční a právě na ty má většina lidí zálusk, když přijde na shazování nadbytečných kilogramů.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Chcete zhubnout? Jezte zdravě a správně.

Jíte málo a nebo moc?

Buďte v pohodě a zhubnete!

 

Redukční diety jsou určené pro jedince s nadváhou a jsou postavené na omezení (redukci) energetického příjmu. Většinou jsou krátkodobé a měly by být dodržovány pod lékařským dohledem. Pokud běžný smrtelník volí cestu redukční diety pro snížení tělesné hmotnosti, má nakročeno k pořádnému průšvihu.

Organismus usiluje od nepaměti o rovnovážný stav a má tendenci každý nedostatek nebo naopak nadbytek kompenzovat. Po dietě, kdy je omezený energetický příjem má tedy logicky potřebu energii šetřit a hledat způsoby, jak ztrátu získat zpět. Proto dochází k nenáviděnému, ale velmi častému jojo efektu.

Hubnutí představuje pro tělo obrovský stres. V případě opakovaných pokusů o redukci váhy se postupně proto vyvine mechanismus, který stresování zabrání. Tento mechanismus funguje tak, že při omezení kalorického příjmu tělo schraňuje co nejvíc energie a tukových zásob, zpomalí se metabolismus a jsou podniknuta veškerá opatření k tomu, aby člověk nehubnul. To většinou každého otráví, protože při velkém úsilí, cvičení a téměř neviditelných porcích ne a ne zhubnout. Proto se vrátíme k běžnému režimu a v ten moment dáme organismu povel, aby raději veškerou přijatou energii uchovalo na horší časy, kdy nás zase napadne držet dietu, hladovět a usilovně cvičit. Pak se zdá, že člověk přibírá téměř i ze vzduchu, protože tělo si veškeré kalorie ukládá.

Rychlé nabírání hmotnosti po skončení diety nás vyděsí. Začneme proto držet dietu znovu, ale ještě přísnější. Tentokrát ji vydržíme déle a budeme cvičit usilovněji. Stresujeme tělo a stresujeme sami sebe. Ocitli jsme se v bludném kruhu neustálého hladovění, hubnutí, výčitek svědomí a přibírání.

Bludný kruh diet má na svědomí nejen výkyvy hmotnosti, které zpomalují metabolismus a ztrátu pružnosti kůže, jenž se musí neustále přizpůsobovat novým tvarům, ale také narušené sebevědomí a pocit, že je veškeré snažení zbytečné, že máme slabou vůli, a že nikdy zhubnout natrvalo nedokážeme.

Jediným způsobem, jak pomocí diet natrvalo zhubnout, je zapomenout na ně. Pouze celková a dlouhodobá změna životního stylu dokáže metabolismus vytočit na plné obrátky, zvednout sebevědomí a zvýšit kvalitu života. Diety jsou vždy časově omezené, kdežto zdravý a vyvážený životní styl je záležitost na celý život. Není to něco, co za dva týdny porušíme, s čím přestaneme - je to cesta, ke které se můžeme vrátit vždy, i přes drobná klopýtnutí v podobě občasného přejedení se či lenivosti.


Vydat se tou správnou cestou je těžké, zvlášť když se člověk v průběhu života tolikrát zklamal. Nelekejte se ale hned toho, že ručička váhy nezačne klesat už po pár dnech pravidelného výživného jídla a pohybu na čerstvém vzduchu. Říká se, že jak dlouho se člověk „ničil“ dietami, tak dlouho se bude dávat do pořádku. Buďte trpěliví, věřte svému tělu a uvidíte, že za nějaký čas se budete cítit i vypadat lépe a na nesmyslné diety si už ani nevzpomenete.


Autor: Veronika Staňková