Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Bolí vás záda? Možná máte „vypnuté“ zádové svalstvo

Víte, že dlouhé vysedávání před televizí nebo počítačem může vést k poškození důležitých zádových svalů, které drží a chrání páteř a může vyvolat bolesti zad? Podle vědců z australského Queenslandu, kteří se tímto problémem zabývali, jsou bolesti vyvolané nečinností svalů tak intenzivní jako bolesti způsobené zraněním.

Dlouhé ležení a sezení zádům neprospívá

Odborníci zkoumali skupinu 19 mladých mužů, kteří strávili osm týdnů v posteli. Zjistili, že nedostatkem pohybu jim velmi zeslábly svaly, které drží a chrání páteř. Stejný efekt má i mnohahodinové vysedávání u počítače nebo televize. Svaly, které drží pohromadě páteř nebo pánev, se jakoby „vypínají“, postupně chátrají a pak mohou působit bolest podobně jako zranění.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Fyzioterapie uleví od bolesti a vrátí radost do života

Bolí vás záda? Cvičte s míčem!

Cvičební videa proti bolestem zad naleznete zde

 

Co vše bolest zad způsobuje
Lékaři dosud často marně pátrali po příčině bolesti zad u řady pacientů. Je známo, že v patnácti procentech případů jsou tyto bolesti způsobeny zvednutím těžkého předmětu, náhlým pohybem nebo zraněním. Dále špatným držením těla, jednostrannou zátěží, prochladnutím, stresem, nebo obezitou. Důvodem potíží může být i nedostatečná aktivita. Prostřednictvím magnetické rezonance se potvrdilo, že pokud se svaly chránící páteř nepoužívají, sami se vyřadí z činnosti.

Jak vrátit zpátky funkčnost svalů

Dostat svaly do kondice není vůbec jednoduché. Nestačí k tomu jen vstát a začít chodit. Někteří ze skupiny dobrovolníků byli sledováni šest měsíců a jejich zádové svaly se stále ještě nevzpamatovaly ačkoliv cvičili. Chce to proto trpělivost a dodržet cvičební režim pravidelně a cíleně po dlouhou dobu.

Čím předejít bolestem zad
Kosti a měkké tkáně potřebují fyzickou zátěž, aby si udržely vitalitu. Proto je důležité je průběžně, ale vyváženě zatěžovat různými činnostmi a cvičením. Prevence také spočívá v nácviku správného držení těla, udržování dobré kondice a přiměřené délky a napětí svalů, aby se kolem páteře vytvořil tzv. pevný korzet. Dále je dobré se vyhýbat všem rizikům, které by mohly způsobit onemocnění a bolesti zad. Z pohybových aktivit je dobré pravidelné cvičení, které se zaměřuje na výkonnost svalů. Velmi vhodné je cvičení na velkém míči, plavání, nenáročná jízda na kole, chůze, jóga, nebo strečink. Důležitá je i volba židle u pracovního stolu, u lůžka to je rošt, matrace i polštář.


Autor: Monika Kuželová