Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Když nohy bolí...

Příčin zbůsobujících bolesti nohou může být celá řada. Poradíme vám, jak běžným bolestem předcházet a jak nohám snadno a rychle ulevit.

Příčiny

Bolest nohou už patří mezi civilizační choroby. Způsobuje ji nedostatek pohybu, špatné životní návyky nebo nevhodné obutí. Pokud vás tlačí pouze malé boty řešení je nasnadě. Prostě už je nenoste. Pokud nohy nadměrně přetížíte a nejedná se o nic závažnějšího, bolest také brzy pomine. Stačí, když si odpočinete. Do nohou vyloučená kyselina mléčná, která bolest způsobuje, se v klidovém režimu zase odbourá.

 

Další, už vážnější, nepříjemností jsou otoky a pocit těžkých nohou. Za to může špatně fungující žílní systém dolních končetin, který nedokáže dostatečně rychle odvádět krev z nohou zpět k srdci a část krve se proto v končetinách hromadí.

 

Nepodceňujte ani ploché nohy. Bývají nejčastější příčinou bolesti nohou. Jestli jste jejich vlastníkem zjístíte scelkem nadno. Položte si chodidlo na rovnou podložku a všimněte si, zda má vnitřní strana chodidla výklenek ve výšce asi jednoho centimetru. Pokud ho nemá je ploché. Správnou výšku klenby udržují svaly a vazy a při jejich oslabení dochází k její zborcení. Tím vznikne plochá noha. Největším rizikovým faktorem je nošení nevhodné obuvi. V každém případě, pokud u vás bolesti nohou přetrvávají, navštivte ortopeda nebo podiatra.

Jak bolestem předcházet

Nejlepší prevencí jak předcházet bolestem nohou je pravidelný pohyb, který posílením lýtkového svalstva problémy výrazně zmírní. Stačí, když si několikrát do týdne zaplavete, projedete se na kole nebo vyrazíte na 30 minutovou intenzivní procházku. Co pomáhá jsou nohy na stole. To si ovšem v zaměstnání může dovolit málokdo. Těžko byste vysvětlovali svému šéfovi, že to děláte pro zdraví. Dávejte je do zvýšené polohy alespoň v soukromí, kdykoliv to bude vhodné. Poměrně nenápadně můžete svým nohám ulevit od bolesti a otoků i v kanceláři, a to jednoduchým cvičením: pokrčujte a propínejte prsty u nohou, kružte kotníky nebo se stavte chodidly střídavě na patu a špičku.

 

Na doma si pořiďte masážní rohožku. Pokud ji neseženete, vyrobte si ji sami. Do polštářku naskládejte menší kamínky různých velikostí a zašijte ho. Pak po něm naboso šlapte, třeba během žehlení. Různé masážní pomůcky seženete i ve specializovaných prodejnách. Mezi další účinné cviky patří opakované ohýbání nohou v kolenou nebo zatínání a uvolňování lýtkového svalu. Nohám také velmi prospěje, když se každé dvě hodiny projdete. Chůze podpoří krevní oběh v končetinách a tzv. svalová pumpa popožene krev v dolních končetinách opět směrem k srdci.

 

Další alternativou jak dosáhnout úlevy je hydroterapie nebo reflexní masáž. Skvělá je třeba thajská akupresurní masáž nohou s esenciálním olejem obsahující různé výtažky bylinek. Provádí se pomocí dřevěného masážního kolíčku a masírují se nejen chodidla, ale nohy až ke kolenům. Zapomínat byste neměli ani na speciální kosmetiku. O nohy dobře pečují například výrobky Beline nebo Gehwol, které obsahují éterické oleje, rostlinné extrakty a přírodní tuky.

 

Důležité je také dodržování pitného režimu, a to zvláště v letních měsících. Dostatečný přísun tekutin pomáhá snížit hustotu krve a tím i sklon k jejímu srážení. Nejvhodnějšími nápoji, které můžete použít ve svém pitném režimu, jsou lehce mineralizované vody, čistá voda, vývary a různé čaje. Rozhodně se však vyhýbejte tvrdému alkoholu a přemíře kávy. Důležitá je také vhodná obuv. Obzvlášť ploché nohy potřebují speciální zdravotní stélky, které vám doporučí odborník.