Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Myslíte si, že máte nadváhu? Spočítejte si to!

Připadá vám, že byste měli nějaké to kilo shodit? A potřebujete to doopravdy nebo je to jen váš pocit? K nalezení odpovědi na tuto otázku vám pomůže index, který je nejpoužívanější metodou ohodnocení tělesné hmotnosti. Ukrývá se pod písmeny BMI.

 

Jde o body mass index – neboli  index tělesné hmotnosti, který se počítá z poměru tělesné výšky a váhy. Je mezinárodně používaný údaj  schválený světovou zdravotnickou organizací. Ovšem mějte na paměti, že slouží jako základní orientace, zda je vaše váha v normálu nebo jste obézní.

 

Nezohledňuje věk, nerozkryje další taje vašeho těla. Nedozvíte se z něj, kolik procent z vaší váhy tvoří svaly, kolik tuky, jak jste na tom s minerály či podkožními řasami. Například kulturista může mít vysokou hodnotu BMI a přesto není obézní, protože vysoká hodnota indexu je u něj dána velkým množstvím svalové hmoty. Naopak starší lidé s malým množstvím svalstva mohou být ze zdravotního hlediska obézní, přestože jejich BMI je řadí do kategorie ideální váhy.

Kvůli upřesnění rozložení tělesného tuku je  vhodné doplnit BMI měřením obvodu pasu. Zejména u lidí BMI v intervalu 25 - 30 může hrát poměrně velkou roli právě obvod pasu, upřesňující rozložení tělesného tuku. Méně rizikoví jsou muži s pasem do 102 cm a ženy s pasem do 88 cm.

 

Ale vraťme se k indexu BMI. Jak se vypočítá? Vydělením vaší hmotnosti v kilogramech druhou mocninou výšky v metrech. Pokud například vážíte 60 kg a měříte 160 cm, vypočítá se BMI následovně: 60 / (1,6x1,6). Výsledek je 23,437. Co to znamená? To zjistíte z níže uvedených hodnot.

 

Spočítejte si svůj BMI zde

 

BMI je nižší než 19
PODVÁHA
Pozor na to! Hrozí vám zdravotními rizika. Orgány nejsou schopny pracovat dostatečně, klesá imunita a schopnost organismu správně regenerovat a vyrovnávat se s každodenní zátěží. U žen hrozí také vymizení menstruace a tedy neplodnost! Rozhodně neuškodí, pokud pár  kilogramů naberete.


BMI  19 – 25
IDEÁLNÍ VÁHA

Pokud se budete pohybovat v tomto intervalu, nemusíte si se svými kilogramy lámat hlavu. Nejideálnější pro zdravý život je udržovat váhu mezi hodnotou  22 – 24.


BMI  25 – 30
NADVÁHA

Pokud se přehoupnete přes hranici 25, začněte bít na poplach a přehodnoťte svůj životní styl. Pokuste se změnit stravovací návyky nebo přidat pohyb. Mírná nadváha totiž zvyšuje zdravotní rizika, zejména ta, ke kterým máte genetické dispozice.

 

BMI  30 – 35
MÍRNÁ OBEZITA

Obezita značící zvýšení zdravotních rizik. Na nic nečekejte a začněte s hubnutím. Pokud si nejste jisti, jak na to, vyhledejte pomoc výživového poradce. Pomůže vám sestavit optimální jídelníček, určí dávky a čas jídel a navrhne i nějaké sportovní aktivity.

 

BMI  35 – 40
ZÁVAŽNÁ OBEZITA

Zdravotní rizika jsou velmi vysoká. Obezita je spojená se zvýšenou hladinou cholesterolu, zvýšeným krevním tlakem a s nimi jdou ruku v ruce onemocnění srdce, cév či cukrovka. Trpí samozřejmě i vazy a páteř, které jsou přetěžovány. Proto co nejdříve začněte se snižováním váhy. Změňte stravovací návyky, přidejte na pohybu (pozor na správnou tepovou frekvenci). A nezapomeňte se obrnit trpělivostí! Proces trvalého snížení váhy se nedá zvládnout za týden, je to běh na dlouhou trať – úkol na několik měsíců. Rozhodně vyhledejte odbornou pomoc. Obraťte se na dietologa nebo výživového poradce.

 

BMI  40 a více
TĚŽKÁ OBEZITA

Pokud ještě zdravotní potíže necítíte, nenechají na sebe dlouho čekat! Pokud se jim chcete vyhnout nebo své současné potíže zmírnit, vyhledejte pomoc specializovaného lékaře.