Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Aby záda nebolela

Bolest zad může způsobit nemoc, ale i váš životní styl. Zjistěte, zda-li správně stojíte či spíte. Možná vám právě špatné držení těla nebo nevhodná matrace způsobuje bolesti.

 

Špatně stojíte

 

Největším problémem je špatné držení těla. Řada lidí dokonce ani neví, jak správně stát či sedět. Vadným držením těla ale přetěžujete určitou skupinu svalů a naopak dostatečně nevyužíváte jinou. To vede k přetěžování kloubů i k předčasné artróze.  Vhodným cvičením, správným postojem a pohybovými návyky se toto riziko výrazně snižuje. Stát správně se může naučit opravdu každý. Jde především o to, abyste měli vzpřímenou krční páteř, relaxovaná ramena, ruce volně podél těla a správně jste dýchali.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Máte nadváhu? Na geny se nevymlouvejte!

Chci sportovat, ale nejde to

Trávení bez chemie

 

Špatně sedíte

 

Ani sedět nelze jen tak. Záleží na tom, co při sezení děláte a na čem sedíte. Při práci na počítači bychom měli mít široce rozkročené dolní končetiny a stehna by měla směřovat pod mírným úhlem dolů. Častým jevem je při práci na počítači bolest šíje. Tomu můžeme zabránit tak, že budeme myslet na uvolněná ramena a dýchání. Dávejte také pozor, abyste šíjové svaly nepřetěžovali přílišným předkláněním hlavy, váš pohled by měl směřovat přímo. Při činnostech, kdy se musíte naklánět nad pracovní desku (jídlo, psaní rukou,...) dbejte na to, abyste se nakláněli s rovnou páteří. Zádům ulevíte rovněž oporou o lokty, což současně brání v hrbení. Velmi vhodnou pomůckou jsou rovněž stoly, které mají nakloněnou pracovní desku.

 

Protahujte se

 

Páteři ulevíte, když si budete během pracovního dne dělat krátké přestávky na protažení. Můžete provádět libovolné cviky ve stoje i přímo na židli. Velmi relaxačně působí protažení zad se záklonem a propnutými paženi, které pohybem opisují tvar symbolu nekonečna, který se přenáší na celé tělo, dále úklony do stran či rotace krku různými směry. Pohyby by měly být pomalé a plynulé, vyvarujme se trhavých pohybů.

 

Postel je také důležitá

 

Pokud se ráno probouzíte rozlámání, na vině může být i vaše postel. Kvalita matrace je totiž přímo uměrná kvalitě vašeho spánku. Vhodná matrace v kombinaci s kvalitním roštem dokonale rozloží hmotnost vašeho těla, kopíruje jeho tvar a páteři poskytne dostatečnou podporu. Každý jedinec má však jiné nároky, proto je důležité si matraci při koupi nejdříve vyzkoušet. Lehněte si na ni na několik minut a zkuste si i polohy, ve kterých obvykle spíte. Cítíte-li tzv. propad, matrace je pro vás příliš měkká. Ortopedové doporučují spíše tvrdší matrace (na stupnici tvrdosti matrací od 1-5 je to 3 a výše).