Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

8 chyb, kterými si zkracujeme život

Žít dlouhý, zdravý a šťastný život by si přál asi každý. Zatímco štěstí je otázkou různých rozhodnutí, postojů i událostí, které můžeme ovlivnit jen do určité míry, zdraví a dlouhověkost jsou z velké části záležitostí životního stylu. To, kolika let se člověk dožije, ovlivňuje velkou měrou genetika a s tou nic nezmůžeme. To, co ve vlastních rukou máme je právě životní styl - můžeme žít zdravě nebo naopak páchat na svém těle i duši chyby, které nám zkracují život. Děláte je i vy?

 

ČTĚTE TAKÉ:

Mindfulness - lék proti stresu

Zdravý životní styl – co to vlastně znamená?

Vaše tělo, Vaše pravidla - aneb proč nedržet diety z časopisů

 

Kouříte - kouření už není v módě. A i když jsou vám aktuální trendy ukradené, nekuřte kvůli sobě. Je asi zbytečné vyjmenovávat všechny zdravotní problémy, jenž vdechování zplodin tabáku přináší - začínají chronickým kašlem, pokračují rakovinou a končí smrtí. Když budete mít to štěstí a cigarety vás nezabijí, buďte si jistí, že se postarají o zažloutlé nehty, vrásčitou a šedivou pleť i o zadýchání se po několika rychlých krocích.

Pijete alkohol - některé populární studie uvádějí, že malé množství alkoholu je zdraví prospěšné. Těmto studiím věřit můžete a nemusíte - buďte si ale být jistí, že alkohol zabíjí mozkové buňky, zatěžuje játra a zamlžuje mysl. Ani deci kvalitního vína denně před spaním vám dlouhověkost rozhodně nezaručí.

Mlsáte - komplexní sacharidy a cukr, jenž se přirozeně vyskytuje v ovoci, naše tělo potřebuje. Co ale určitě nepotřebuje jsou koblihy, čokoládové tyčinky, koláče či bonbony. Šetřete svou slinivku a neprovokujte ji k nadměrnému produkování inzulinu - zakládáte si na diabetes i obezitu.

Solíte - nadměrné solení přetěžuje ledviny, dehydruje organismus, zvyšuje krevní tlak a vyvolává chuť k jídlu. Vysoký tlak krve je velmi často lidmi ignorovaný, protože nebolí - o to je ale zákeřnější a může vám z metru života odstřihnout pěkných pár čísel.

Jíte nasycený tuk - když si namažete ráno chleba máslem, určitě si neublížíte. Dejte si ale pozor na tučné maso, smažená jídla a tučné sladkosti (listové šátečky, koblížky, muffiny), obsahující nasycené mastné kyseliny, které mají zázračnou schopnost ucpat cévy a přivodit infarkt nebo mrtvici.

Málo spíte - když nemá tělo dost času na regeneraci, chátrá a stárne. Najděte si proto čas na odpočinek a kvalitní spánek a uvidíte, že se budete cítit mladší a plní života.

Stresujete se - stres vyplavuje adrenalin do žil, aktivizuje organismus a odčerpává energii. Stresu se vyhnout nelze a někdy je dokonce prospěšný. Naučte se však tlumit negativní dopady chronického stresu odpočinkem v přírodě, sportem i trávením času s lidmi, které máte rádi.

Nejste aktivní - pohyb je elixírem mládí číslo jedna. Můžete dělat chyby v jídle, občas si dát skleničku či vypít víc kávy, ale nikdy svému tělu nevynahradíte hodiny strávené na gauči u televize místo běhání po parku.

 

660x250_3.jpg

 

Autor: Veronika Červenková