Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

6 signálů, že vaše dieta je k ničemu

Existuje nespočet stravovacích stylů a různých diet. Internet a časopisy se neustále plní novinkami ze světa hubnutí, přicházejí s vědeckými studiemi, které prokazují, že ta či ona potravina je učiněný zázrak nebo naopak nejhorší zlo a lidé, místo toho, aby se ve výživě a výživových doporučeních vyznali, v nich mají stále větší zmatek.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Cvičte a hubněte podle typu postavy

Reverse dieting - obrácená dieta

Máte zpomalený metabolismus? Rozhýbejte ho!

 

Je možné, že někomu funguje nízkosacharidová dieta a neuvěřitelně po ní hubne, ale vám při takovém stravování může hmotnost zarputile stagnovat. Zatímco jeden vydrží nejíst večer, u jiného takové rozložení živin způsobuje opakované nájezdy na lednici.

Ať už hubnete podle jakéhokoliv plánu, existuje několik signálů, že pro vás není dieta ta pravá:

1. Váha se nehýbe - nebo se hýbe opačným směrem, než byste chtěli. To je jasným znamením, že je něco špatně. Většinou je to tím, že jíte buď moc nebo naopak málo. Spočítejte si optimální kalorický příjem pomocí internetových kalkulaček a konečně se hnete z místa. Pokud vám kalkulačka spočítá, že máte jíst víc, než jíte dosud, nebojte se toho a na jídle přidejte. Druhým důvodem pro stagnaci bývá nevhodný poměr i rozložení živin. Zkuste s nimi zaexperimentovat a uvidíte, jak na to vaše tělo zareaguje.

2. Únava - jídlo je palivo pro tělo i pro mozek. Jestliže jste unavení, dodáváte svému tělu paliva málo, nebo do něho tankujete benzín místo nafty - to znamená, že třeba jíte málo sacharidů a moc tuků nebo naopak. Nepodceňujte ani příjem mikroživin (vitamínů a minerálů) a vody. Chybějící energii se nesnažte dohnat kofeinem, spíš přidejte na kvalitě a množství potravin. Dejte si také pozor na jednoduché cukry - ty snadno rozhodí hladinu cukru v krvi a energii z člověka vysají jako upíři.

 

clanek_zoot_600x150.jpg

 

3. Padání vlasů - lámání nehtů nebo zhoršená kvalita kůže fungují jako varování před současným jídelníčkem. Většinou k těmto jevům dochází po dlouhodobějšímu strádání organismu nebo po drastické dietě. Správná dieta je taková, po které jsou vlasy, nehty i kůže v lepší kondici, než před ní, protože přijímáte dostatek vitamínů, minerálů i bílkovin a vody.

4. Podrážděnost - deprese, apatie a nezájem o činnosti, jenž jste měli dřív rádi, se u nevhodné diety dostavují také. Jestli vyskočíte jak čertík z krabičky při sebemenší drobnosti, nebo se rozpláčete i u reklamy na šampon, je něco špatně. Jídlo do značné míry ovlivňuje náladu, proto když budete dobře jíst, budete se také lépe cítit psychicky. Podrážděnost mnohdy způsobuje rovněž nedostatek sacharidů.

5. Chutě
- když vás honí mlsná a nehodlá se vzdát, v noci se vám zdá o tom, jak jíte dorty a palačinky a v jednom kuse myslíte na ten načatý polárkový dort v lednici, vaše dieta není správná. Pokud bažíte po určitých potravinách, je vysoce pravděpodobné, že se jimi zanedlouho přejíte. Když chcete sladké, navyšte přílohy, pokud toužíte po tučném a slaném, zaměřte se na semínka, ořechy, zdravé tuky a pitný režim.

6. Pocit utrpení - jestli závidíte kolegyni v práci obložený chlebíček nebo té vychrtlé slečně v reklamě smetanovou zmrzlinu, zatímco vy, chudáčci, musíte chroupat řapíkatý celer, není vaše dietní cesta ideální. Dietní režim musí být nastavený tak, abyste při něm netrpěli, na svoje jídlo se těšili, a abyste si dokázali představit, že takto budete jíst (s menšími změnami) navždy.


Autor: Veronika Staňková