Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

5 tipů pro zrychlení metabolismu a snadnější hubnutí

O metabolismu víme, že když je rychlý, je to fajn a člověk nemá potíže s kilogramy navíc, ale když se jeho tempo blíží tempu hlemýždě, tukové polštáře se lepí na boky i břicho téměř rychlostí světla.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Proč váha nepadá? Dietní potraviny, které zadržují vodu v těle.

6 signálů, že vaše dieta je k ničemu

Kolik energie spálíme při sportu

 

Pojem metabolismus označuje soubor všech enzymových reakcí v našem těle, při kterých dochází k přeměně látek a energií. Podle toho, zda dochází k procesu výstavby nebo naopak k rozkladu, dělíme metabolické pochody na anabolické a katabolické.

Při hubnutí hraje klíčovou roli bazální metabolismus - to je látková přeměna, která probíhá v klidu. To znamená, že pokud máte například bazální metabolismus o energetické spotřebě 1500 kcal na den, využijete těch 1500 kcal na provoz základních životních funkcí, jako je dýchání, zpracování potravy, udržování stabilní tělesné teploty, přemýšlení a podobně, aniž byste se hnuli z gauče.

Rychlost bazálního metabolismu je daná jednak genetikou, ale také se odvíjí od podílu svalové a tukové hmoty v těle, od výšky, tělesné hmotnosti i věku.

 

Pokud chcete, aby vaše tělo pálilo víc kalorií, zapracujte na zrychlení bazálního metabolismu. Zde je několik tipů, jak toho docílit:

Snídejte - lidé, jenž pravidelně snídají, nepřibírají tolik jako ti nesnídající. Jestliže si ráno nedáte nic k jídlu, organismus nebude mít odkud čerpat energii, sáhne po vlastní svalové hmotě a rychlost metabolismu naopak klesne. Zkombinujte komplexní sacharidy s kvalitními, libovými proteiny a vlákninou - dejte si třeba celozrnný žitný chléb se šunkou a zeleninou nebo ovesnou kaši s proteinem (proteinovým práškem, tvarohem, jogurtem, cottagem) a semínky a nažhavte spalování na celý den.

Pijte - všechny metabolické pochody v těle probíhají za přítomnosti vody, proto pijte a pijte. Nejlepší je obyčejná voda, nicméně pěkně popohnat metabolismus umí také káva, černý čaj, zelený čaj nebo ten se strouhaným čerstvým zázvorem.

Proteiny - jezte proteiny. Na zpracování čisté bílkoviny tělo údajně spotřebuje víc energie, než kolik je jí v ní obsaženo. Jsou nezbytné k výstavbě svalové hmoty a jak je známo, svaly mají schopnost pálit více kalorií než tuk, i když se člověk v nehýbe.

Koření
- přiostřete si kuřecí steak chilli papričkami, pepřem nebo feferonkami. Koření zrychluje metabolismus, a proto se po snědení ostrého jídla lidé potí. Skořice je zase dobrým urychlovačem do sladkých pokrmů.

Cvičte - intenzivní intervalový trénink se jeví jako nejvhodnější druh zátěže pro redukování tukových zásob, tedy i pro zrychlení látkové výměny. Střídejte proto vytrvalostní běh se silovým cvičením a intervalovým tréninkem a tělo bude fungovat jako stroj.

 

660x250_2.jpg

 

Autor: Veronika Červenková (Staňková)