Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Jak jíst letní dobrůtky - všímavě a bez výčitek

Letní sezóna je bezpochyby nabitá gastronomickými lákadly. Teplé počasí vybízí ke grilovačkám, k posedávání na zahrádkách restaurací, k osvěžování se zmrzlinami a ledovými nápoji. Občas si dáme v aquaparku langoš, na pláži misku smažených hranolků nebo na výletě na kole pivko a pátek v rohlíku. Když léto pomine, nestačíme se divit, kam zmizela těžko vydřená plavková forma.
   
Abyste tak nedopadli i letos, naučte se jíst všechna ta lákadla kontrolovaně, s mírou, se zdravou dávkou volnosti, ale také s velkým podílem všímavosti a pozornosti.

Zde je několik tipů, jak na to:

1. Čas
- v první řadě si na jídlo udělejte čas. Když už jíte něco, co je nad váš kalorický rozpočet, patřičně si to užijte - ne do pocitu prasknutí, ale s absolutním soustředěním, uvolněností a klidem. Nikam nespěchejte a důkladně žvýkejte.

2. Rituál - u jídla nic nedělejte. Většina z nás jí ráda, tak proč je toto potěšení nutné umocňovat  sledováním televize nebo se o ně naopak okrádat civěním do mobilu? I když si něco dáte na výletě nebo někde, kde nemůžete stolovat, určitě si s jídlem sedněte a několikrát se před jedením zhluboka nadechněte a vydechněte.

3. Smysly - při jedení a ochutnávání letních lákadel zapojte všechny smysly. Zjistěte, jaké má to, co se chystáte spořádat, barvy. Je to lesklé nebo matné? Jak to voní? Všímejte si rozdílných textur, různých teplot a konzistencí. Všimněte si, kde v ústech cítíte chuť. Je to na jazyku? Na patře? Kdybyste si ukousli se zavřenýma očima, poznáte, co jíte? Zkoumejte a objevujte.

4. Vnitřní dialog - v průběhu jedení veďte laskavý vnitřní dialog sami se sebou. Ne ve smyslu výčitek, kolik že to má zase kalorií, a jak je to děsně nezdravé, ale ve smyslu rekapitulace pocitů vašeho těla. Pokládejte si otázky, zda vám to vůbec chutná. Jste sytí? Máte na jídlo pořád chuť, nebo ho jíte ze setrvačnosti? Cítíte, jak každé sousto plní váš žaludek? Budete se po jídle cítit spokojení nebo mrzutí a naštvaní? Je opravdu nutné sníst to celé?

5. Rovnováha - vyvarujte se letnímu modu „vše nebo nic“. Dovolené někdy svádí ke zbytečnému přejídání (přece to tu nenechám, když to mám zaplacené, jedí to všichni, užiji si, kdy jindy, když ne teď? teď je to jedno, mám volno). Naopak ani nadměrná restrikce nevede k ničemu. Jednou pohár přeteče a akorát se přecpete lákadly, která jste si předtím zakazovali. Ve všech oblastech života platí, že držet se extrémů je relativně snadné. To, co je skutečnou výzvou, je hledat balanc.

 

Autor: Veronika Červenková