Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Všímavost v jídle tzv. Vědomé jedení

Vědomé jedení, známé také jako všímavé jedení či „mindful eating“, je cestou, jak jíst lépe a jak se tedy i lépe cítit. Může představovat způsob, kterým zvládnete svoje potíže s hmotností, ale také s nezdravými stravovacími návyky či obtížemi, spadajícími do kategorie poruch přijmu potravy. Díky vědomému jedení lze zhubnout i redukovat záchvaty přejídání.
   
Koncept vědomého jedení je těsně propojený s něčím, co dnes známe pod označením „mindfulness“. Mindfulness je vlastně všímavé žití, zaměřené na to, co se děje právě tady a právě v tuto chvíli. Podmínkou je přistupovat k tomu, co se právě děje a k tomu, co přichází, bez hodnocení, se zvídavostí a otevřeností.

Většina lidí ráda jí. Jedení je příjemné, jídlo nám chutná, užíváme si ho. Kvůli jedení velkého množství jídla nabíráme a pak se trápíme. Jídlem mnohdy řešíme svoje emoční nepohodlí, zaháníme stres, léčíme smutek. Jíme, když slavíme. Proč tedy děláme všechno pro to, abychom jedení samotné nevnímali? Proč je nutné mít při jídle puštěnou televizi, počítač nebo hledět do mobilu? Proč při jídle myslíme na tisíc jiných věcí? Pak je zákonité, že si vlastně nevšímáme, kolik jsme toho snědli, jak to chutnalo, zda jsme sytí nebo ne - mozek nemá šanci všimnout si, že právě probíhá příjem potravy, a tedy by měl hlídat hladiny látek v krvi a pocity sytosti či spokojenosti, protože po něm chceme, aby zároveň sledoval seriál v televizi a promýšlel, co nás čeká zítra v práci.
   
Zkuste to jinak - vědomě a všímavě. Zde je několik tipů, jak na to:
Jezte a nic jiného u toho nedělejte - prostě jezte. U stolu nebo na sedačce, to je jedno. Hlavní je věnovat plnou pozornost jídlu a jedení. Pokud se přistihnete, že Vaše myšlenky utíkají, nevadí to. Jen si toho všimněte a laskavě je přiveďte zpět k tomu, co je v tuto chvíli podstatné, tedy k jídlu.

Vnímejte pocity sytosti a hladu - jezte, když máte hlad a v okamžiku, kdy pocítíte sytost, přestaňte. Zní to sice jednoduše, ale vyznat se ve svých pocitech poté, co jsme je roky ignorovali, může být pěkný oříšek.

Rozlišujte, kdy jíte, i když hlad nemáte - jíte, ale hlad nemáte. Tak proč jíte? Jste smutní, osamělí, naštvaní? Ze zvyku? Z nudy? A bylo by teď možné vidličku odložit a zkusit vyřešit situaci jinak, než plněním břicha? Když už se rozhodnete něco jíst, protože vám to dělá dobře (dáte si třeba donut, i když nemáte hlad), udělejte tuto volbu vědomě, s tím, že přijmete za takovou volbu plnou zodpovědnost.

Zapojte smysly - abyste udrželi u jídla pozornost a užili si ho, všímejte si jeho chutí, textury, tvarů, teploty, vůní. Dělá zvuky? Odkud pochází? Kudy putuje do vašeho těla?

Zpomalte - jezte pomalu, důkladně žvýkejte, uvolněte se, nikam nespěchejte. Tělo dokáže dobře jídlo zpracovat jen tehdy, když je klidné a uvolněné, ne ve stresu a spěchu!

 

Autor: Veronika Červenková