Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

5 věcí, které byste neměli dělat hned po jídle

Pokud nepatříte k přívržencům stravovacího směru „Intermittent fasting“ (přerušovaný půst), pravděpodobně jíte víckrát denně. Všude možně se dočteme, že bychom neměli jíst tolik a tolik hodin před cvičením, někdy se dokonce dozvídáme nesmysly, jako že bychom neměli jíst ani hned po cvičení, abychom si nepřekazili tuky spalující efekt, měli bychom snídat, neměli bychom snídat, měli bychom jíst večer, neměli bychom jíst večer. To abychom pak plánovali stravovací režim s kalkulačkou a byli rádi, že se vůbec můžeme najíst. Přitom odpověď na otázku, kdy jíst, je velice jednoduchá - jezte, když máte hlad, a když víte, že vás bezprostředně poté nečeká nějaká aktivita, kterou by předchozí jedení dost komplikovalo.
   
Velice záleží také na tom, co si vkládáme do úst. Sníst před výběhem do lesa rýžové chlebíky se šunkou jistě nenadělá břiše tolik paseky, jako kdybychom si dali kus koláče s arašídovým máslem.

Co bychom tedy neměli dělat hned po jídle?
   
Vážit se - pokud nějakým nedopatřením stoupnete na váhu po jídle a pití, můžete zjistit, že ukazuje až o několik kilogramů víc, než když se vážíte na lačno a bez napití se. Když už se musíte zvážit, udělejte to ráno, po návštěvě toalety a s prázdným žaludkem. Také není příliš moudré vážit se týden před menstruací a během ní. Nevažte se ani druhý den ráno po oslavách a rautech, na kterých konzumujete sladké a slané potraviny společně s alkoholem!

Dávat si další porci - hned po dojedení jednoho chodu si nedávejte další. Dopřejte svému mozku i tělu čas na zpracování informace, že právě proběhl příjem potravy, a že se pomalu do krevního oběhu uvolňují živiny. Jezte pomalu a bez rušivých elementů (televize, počítač, mobil, čtení), aby si mozek procesu jedení vůbec stačil všimnout.

Cvičit jógu - jóga je velice energeticky silné cvičení. Obzvlášť styly jógy, jako třeba ashtanga, operuje s tím názorem, že bychom před ani po ní neměli jíst, abychom si tok energií neblokovali. To stejné platí také s pitím, a to dokonce i v případě teplých nápojů. Pokud však volíte mezi nízkou hladinou cukru, nedostatkem energie a omdléváním na lekci nebo lehkou svačinkou, určitě volte jídlo. Jistě postačí trocha ovesné kaše nebo banán.

Jít běhat - pokud jste se někdy najedli těsně před výběhem, víte, jak nepříjemné pocity v žaludku mohou během této aktivity vzniknout. Jestliže víte, že půjdete běhat a bříško se bude natřásat nebo se chystáte zvedat činky a předklánět se, dobře si rozmyslete, kdy se před tím najíte. Řiďte se svými vlastními pocity - někdo se může nacpat k prasknutí a jít dělat stojky, jiný potřebuje aspoň pár hodin před aktivitou nejíst.

Řešit náročné mentální úlohy - po jídle se nahrne krev do žaludku a dělá tam, co má. Přirozeně se po větších jídlech dostavuje únava a nemyslí nám to tak rychle. Proto po jídle nezatěžujte svoji hlavu náročnými intelektuálními úkony a nechte si je, až vám trošku slehne.


Autor:Veronika Červenková