Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Urychluje množství svalové hmoty náš metabolismus?

Odpověď na otázku, zda urychluje množství svalové hmoty náš metabolismus, je jednoduchá. Ano, urychluje. Pokud se pak ale začnete pídit po podrobnostech, problematika začne být pěkně složitá.
   
V první řadě je třeba si říct, co je myšleno pojmem metabolismus. Metabolismus je podle definice látková přeměna v těle. Jednoduše řečeno - nějaké látky (obvykle jídlo a tekutiny + vzduch) přijímáme prostřednictvím konzumace potravin a dýcháním a pak je nutné, aby se s těmito látkami něco v našem těle událo tak, abychom mohli dál bezproblémově fungovat, čili žít. Metabolické procesy můžeme dělit na anabolické (výstavbové) a katabolické (rozkladné).
   
Ve světě výživy se lze setkat s tzv. bazálním metabolismem, kterým jsou myšlené nároky organismu na živiny, když jsme v klidu. Měří se při takové teplotě, kdy nejsou kladeny požadavky na naši termoregulaci (tedy ne v mrazech nebo tropických teplotách). Výkonnost bazálního metabolismu jednoznačně souvisí a množstvím kosterní svaloviny, respektive v jejím poměru vůči ostatním tkáním. Svalová tkáň totiž spotřebuje více energie, než tkáň tuková. Pro ilustraci lze pak říct, že dva stejně vážící lidé, sedící u televize, z nichž jeden má větší podíl svalů a druhý naopak tuku nebudou spotřebovávat stejné množství energie. Ten svalnatý jí zkrátka spálí víc.
   
Svalovina zaměstnává náš metabolismus mnohem víc, než tuková tkáň také proto, že je to tkáň aktivní. Používáme ji a zatěžujeme, takže pak je nutné provést regenerační a reparační procesy, které využijí prostřednictvím jídla dodané živiny.
   
S větším poměrem tuku dochází k hormonálním dysbalancím, ve smyslu zatěžování slinivky a produkce inzulinu i produkce hormonů leptinu a ghrelinu - tyto hormony v konečném důsledku negativně mění citlivost těla na přijímané živiny a metabolismus se tedy, velmi zjednodušeně řečeno, zpomaluje.
   
Dřív se mělo za to, že jsou svaly značně metabolicky aktivní. Udávalo se, že kilogram čisté svaloviny spotřebuje až 200 kcal denně, ale pak se bližším zkoumáním zjistilo, reálné číslo je nesrovnatelně nižší! Tuk však také není zcela metabolicky neaktivní - některé z hormonů, které jsou tukovou tkání produkované, energii spotřebovávají.
   
Většinu energie utratíme během provozu vnitřních orgánů, jako je mozek, játra, srdce či ledviny. Takže sečteno a podtrženo - množství svalové hmoty má na rychlost metabolismu vliv, ale rozhodně ne extrémně velký a rozhodně dost individuální (tak je to ale v oblasti výživy a fungování těla se vším). Fakt, že máme svaly, s metabolismem moc nepohne. Co se ale počítá, je jejich aktivní budování a zatěžování. Těmito procesy jsou metabolické děje stimulované k vyššímu výkonu.
   
S metabolisme je to jako s kotlem - je třeba topit kvalitním materiálem v adekvátním množství. Když topíme (jíme) málo, oheň uhasíná, když naopak topíme moc, oheň udusíme také. Čím výkonnější kotel (fit tělo), tím lépe se v něm topí a tím lépe si poradí s nevhodnou kvalitou či množstvím paliva. Takže závěrem - dobře jezte a hýbejte se, o zbytek se vaše tělo postará samo.

 

Autor: Veronika Červenková