Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

TLC dieta - jak funguje a kdy byste ji měli využít?

Pojem dieta není nic hanlivého nebo něco, co by mělo budit odpor či hrůzu. Dieta znamená jednoduše výživa, a to, že si automaticky představíme suchary, salátovou okurku, prázdný žaludek a věčné chutě na všechno, co jsme si zakázali, je naše vlastní zkreslená představa, která nemusí mít se zdravou a rozumnou dietou nic společného.
   
Diety nemusí být jen redukční, čili takové, díky kterým se zbavíme nadbytečné tukové hmoty. Diety mohou být také terapeutické, což znamená takové, jež nám pomohou se zdravotním stavem (dieta pro diabetiky, na snížení cholesterolu, při potravinových alergiích atd.).
   
TLC dieta není jen redukční dietou, ale představuje také mocného pomocníka v boji s vysokým cholesterolem. Spíš, než dietou v pravém smyslu slova, bychom ji mohli nazvat zdravějším stravovacím stylem.
   
Pod zkratkou TLC se skrývají slova Therapeutic Lifestyle Changes, což znamená Léčebná změna životního stylu - a jak dobře víme, nevhodný životní styl stojí za mnoha zdravotními problémy. Původním smyslem TLC diety mělo být právě snížení cholesterolu v krvi a to je pochopitelně vázané na snížení hmotnosti do zdravých mantinelů a pochopitelně i na konzumaci zdravějších a přirozenějších potravin.
   
Základem diety je omezení příjmu nasycených mastných kyselin a jejich nahrazení více nenasycenými mastnými kyselinami. V praxi to znamená jíst méně tučného masa, másla, sádla a průmyslově zpracovaných potravin či polotovarů a větší konzumace rostlinných olejů, ořechů, semen a tučných mořských ryb.
   
Pravidlem TLC diety je příjem nasycených tuků v maximální výši 7% z denního kalorického rozpočtu. Cholesterolu se smí jen 200 mg denně, celkově tuky tvoří 25% - 30% z přijmu a nevyhnete se ani počítání kalorií - protože jak jistě víte, hubneme díky kalorickému deficitu, nikoliv díky nějakému zázraku, vyřazení skupiny potravin nebo ingredience!
   
Popis TLC diety doporučuje pro muže 2500 kcal na den a pro ženy 1800 kcal. Na tato čísla si ale dejte velký pozor, protože pro každého je ideální kalorický deficit pro snižování hmotnosti jiný (v závislosti na věku, trénovanosti, pohybové aktivitě, zdravotním stavu a vůbec individualitě konkrétně našeho specifického a jedinečného těla)!
   
Při dietě se doporučují potraviny jako je maso, ryby, drůbež, luštěniny, vejce, nízkotučné výrobky, ovoce, zelenina, chleba, těstoviny, rýže a obiloviny (čili klasické základní potraviny). Dále se doporučuje pravidelná pohybová aktivita aspoň 3x týdně.

Závěrem lze říct, že tuto dietu vůbec dietou nazývat nemusíme a není nutné k zdravému, lehce redukčnímu jídelníčku, který je sestavený ze základních a přirozených potravin, přiřazovat žádné speciální anglické označení ani ho nazývat záhadně znějící zkratkou.


Autor: Veronika Červenková