Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Lokální suroviny máme v oblibě čím dál víc

Knedlíky, polévky, maso a brambory patří mezi nejoblíbenější potraviny naší kuchyně. Přestože se na našem stole objevuje stále více ovoce a zeleniny, na oblíbená tradiční česká jídla zkrátka nedáme dopustit. Často je ale připravujeme v lehčích, zdravějších a modernějších úpravách. Stále častěji se také vracíme k tuzemským surovinám, což je jenom dobře. Podporujeme tak domácí produkci a chováme se daleko ekologičtěji. Ovoce, zelenina, maso a jiné potraviny zbytečně neurazí cestu přes půl světa a suroviny jsou tak i daleko čerstvější, dostanou se k nám totiž v plné zralosti.

Že máme rádi maso a výše zmíněné suroviny, jsme zohlednili i při našem říjnovém vaření. Zpracovali jsme velké množství kysaného zelí, dýni, ořechy a brambory. Ty, přestože u nás původně nerostly, mají na českém stole své nezaměnitelné místo a patří ke stálicím našeho jídelníčku.  Roční spotřeba brambor v České republice je průměrně 70 kg na osobu, přičemž na obyvatele se ročně zkonzumuje více už jen pšeničné mouky. Aby také ne, brambory jsou nejen  moc dobré a bohaté na vitamíny, minerály a bílkoviny, ale také se z nich dá vykouzlit spousta dobrot.
 
Skvělou volbou je i kysané zelí. V sezóně, které je právě teď, je jednou z našich nejzdravějších a zároveň nejlevnějších a nejdostupnějších potravin. Je velmi bohaté na betakaroten, vitamin C, B, E, K a na minerální látky a stopové prvky. Obsahuje bakterie mléčného kvašení a řadu fytochemikálií, které mají pozitivní účinky na trávení a zdraví.

S příchodem podzimu jsme využili i několik tučnějších surovin, jako je vepřové maso a zakysaná smetana. Zakysaná smetana je lehce stravitelná a oproti sladké smetaně i o něco méně kalorická. Stejně tak jako jiné fermentované mléčné výrobky má pozitivní vliv na střevní mikroflóru, je zdrojem kvalitních plnohodnotných mléčných bílkovin, vitaminů A, D, E, K a vitaminu B, tak jako minerálních látek, a to hlavně vápníku. Díky obsahu tuku má jemnou chuť, jejíž nakyslost způsobují přidané kultury ušlechtilých mikroorganismů mléčného kvašení Streptococcus lactis. Tuk je nositelem chuti a v přiměřeném množství a v rámci vyváženého jídelníčku nezaškodí, tak si ho občas s klidem dopřejte.

Naše (nejen) říjnové menu z lokálních surovin
Posnídali jsme ořechový chlebíček s medem a ořechy. K obědu jsme se pustili do bramborového krému a segedínského guláše. Chuť na zelí a ořechy nás nepřešla ani odpoledne, a tak jsme si dali topinky s červeným zelím, ale tentokrát pro změnu čerstvě nakrouhaným. Pak jsme troubu naložili pořádným kusem vepřového bůčku, který jsme nechali péct pěkně pomalu. Jako bezmasou variantu večeře, lehké jídlo a zároveň zdroj velkého množství vitaminů jsme zvolili salát s pečenou dýní a bílými fazolkami. Dobrou chuť!

Ořechový chlebíček
Jistě nemusíme opakovat, že ořechy jsou neuvěřitelně zdravé. Obsahují důležité vitaminy a minerály a mají také vysoký podíl bílkovin a zdravých tuků. Už jste určitě zaslechli i to, že jsou skvělou alternativou sladkostí. Když vás honí mlsná, můžete sáhnout po oříšcích. Můžete po nich sáhnout i v případě, že se rozhodne upéct náš ořechový chlebíček. Upečený je raz dva, krásně voní a s medem je zkrátka neodolatelný.

Počet porcí: 8
Doba přípravy: 60 minut
Ingredience:
300 g hladké mouky, 150 g másla + máslo na vymazání formy, 2 vejce, 200 ml mléka, 50 g cukru, 180 g ořechů (vlašské, mandle, lískové), hrst ořechů na posypání, 2 lžičky prášku do pečiva, 1 lžička soli, med k podávání
 
TIP! Chlebíček doporučujeme podávat s kvalitním medem od našich včel. Skvělé jsou například ty od letošních vítězů soutěže Regionální potravina: Med květový od Františka Vostoupala, Libavský med květový od Dalibora Vranika z Budišova nad Budišovkou, Skaličský med – květový lipový od Jaroslava Juráně ze Včelí farmy Skalička, Včelí med z období květu lípy od Ing. Karla Kolínka nebo BIO med květový od Ing. Dušana Michálka z Kyselky.

Postup:
1. Troubu předehřejte na 180 stupňů.
2. Vejce vyšlehejte s cukrem do pěny a přidejte k nim rozpuštěné máslo a mléko.
3. Do tekuté směsi přidejte postupně prosetou mouku, ořechy, prášek do pečiva a sůl.
4. Směs vlijte do vymazané formy a posypte ořechy.
5. Pečte dozlatova cca 40 minut. Podávejte s medem.


Bramborový krém

Polévky a brambory my Češi milujeme. Jak jinak si vysvětlit, že ročně v České republice spotřebujeme průměrně 70 kg brambor na osobu! Že jsme polévkoví, k tomu ani žádná čísla nepotřebujeme. Dáváme si polévky k obědu i večeři. V poslední době jsme si navíc oblíbili krémy, které lze umixovat takřka z jakékoliv zeleniny. Využijte podzimní sklizně a zkuste náš recept na bramborový krém.

Počet porcí: 4
Doba přípravy: 45 minut
Ingredience: 600 g brambor, 1 cibule, 600 ml zeleninového vývaru, 200 ml smetany ke šlehání, 2 lžíce másla, 4 plátky slaniny, sůl, čerstvě mletý pepř, čerstvá pažitka
 
TIP! V receptu jsme použili Bio Vavřinec BIO Smetanu ke šlehání 30%, která letos získala ocenění Regionální potravina. Zvolit můžete i BOHEMILK trvanlivou smetanu ke šlehání 1 l (BOHEMILK, a.s.) nebo Smetanu ke šlehání od Moravia Lacto a.s., obě mají značku Klasa.

Postup:
1. Na másle nechte zesklovatět nakrájenou cibuli a na kostičky nakrájené oloupané brambory.
2. Zalijte vývarem, nechte provařit, dokud brambory nebudou měkké. Tyčovým mixérem rozmixujte dohladka.
3. Přidejte smetanu a nechte projít varem, poté osolte a opepřete dle chuti.
4. Servírujte s opečenými plátky slaniny a čerstvou pokrájenou pažitkou.

 

Segedínský guláš

Napadlo vás někdy, že je segedínský guláš vlastně dost nevšední guláš, když se vaří z vepřového masa? Nehledě na to, že existuje vícero vysvětlení, kde se tento recept na neobvyklé spojení guláše se zakysanou smetanou a kysaným zelím vzal. Kysané zelí je jednou z našich nejzdravějších a v sezóně zároveň nejlevnějších a nejdostupnějších potravin. Je velmi bohaté na betakaroten, vitamin C, B, E, K a na minerální látky a stopové prvky. Obsahuje bakterie mléčného kvašení a řadu fytochemikálií, které napomáhají správnému trávení.

Počet porcí: 6
Doba přípravy: 90 minut
Ingredience: 500 g vepřové plece nebo kýty pokrájené na kostky, 2 lžíce sádla, 3 cibule, 3 stroužky česneku, 2 lžíce hladké mouky, 1 sáček kysaného bílého zelí, 4 lžíce sladké mleté papriky, 4 bobkové listy, 1 lžička mletého kmínu, 1 l hovězího vývaru, 150 ml smetany ke šlehání, 1 lžíce zakysané smetany, sůl, čerstvě mletý pepř
 
TIP! Jaké zvolit zelí? Talašovo kysané zelí od Jiřího Talaše je vyrobeno podle staré rodinné receptury bez chemických přísad a z vlastních výpěstků zelí. Letos navíc uspělo v soutěži Regionální potravina ve Zlínském kraji v kategorii ovoce a zelenina.

Postup:
1. V hrnci rozehřejte sádlo a orestujte na něm pokrájenou cibuli s přisypaným kmínem a mletou paprikou.
2. Přidejte maso a nechte ho zatáhnout. Pak přihoďte česnek, zaprašte moukou a osolte. Ještě pár minut restujte a přidejte papriku.
3. Zalijte polovinou vývaru, přidejte bobkové listy a duste cca půl hodiny.
4. Přidejte vymačkané zelí a přilijte zbylý vývar. Duste cca hodinu.
5. Vmíchejte smetanu pro zjemnění a nechte provařit. Následně osolte a opepřete.
6. Podávejte s houskovým knedlíkem nebo oblíbeným pečivem.


Topinky s červeným zelím
Červené hlávkové zelí je velmi oblíbenou a zároveň velmi zdravou košťálovou zeleninou s nízkým obsahem kalorií. Obsahuje vlákninu, sacharidy, vitaminy E, K, B6, C a minerální látky jako draslík, fosfor, vápník, sodík, hořčík a železo. Fialovou barvu má díky antocyanu, což je zdraví prospěšná látka patřící do skupiny flavonoidů. Tyto antioxidanty chrání proti rakovině a podporují činnost mozku a srdce. Věříme, že se tahle svačina stane vaší srdeční záležitostí a jen tak na ni nezapomenete. Červené zelí totiž obsahuje i protisklerotický inositol!

Počet porcí: 4
Doba přípravy: 60 minut
Ingredience: ¼ hlávky červeného zelí, 80 ml slunečnicového oleje, 1 lžíce červeného octa, 2 lžíce olivového oleje, hrst vlašských ořechů, 1 stroužek česneku, 4 krajíce oblíbeného chleba, 1 kelímek tučné zakysané smetany, sůl
 
TIP! Topinky jsme namazali Milko BIO Zakysanou smetanou 15%. Kysaná smetana z Mlékárny Valašské Meziříčí, spol. s r.o. má také 15 % tuku a k tomu ještě označení Klasa. Obě jsou velmi dobré.

Postup:
1. Troubu předehřejte na 200 stupňů.
2. Zelí nakrájejte na tenké plátky, zalijte slunečnicovým olejem a octem a osolte. Následně zelí promíchejte a rozložte na plech. Dejte ho péct na cca 45 minut.
3. Krajíce chleba potřete olivovým olejem a dejte rozpéct na pár minut do trouby. Připravené topinky potřete česnekem a poté vrstvou smetany.
4. Nakonec přidejte zelí a posypte ořechy.


Pečený bůček na česneku
Když se řekne pečený bůček, rozhodně platí, že v jednoduchosti je krása i hodně chuti. Stačí vzít kus dobře prorostlého vepřového boku, přidat pár bylinek, nechat maso pozvolna péct, a než se nadějete, přistane vám na talíři luxusní pochoutka, které málokdo odolá. A není důvod odolávat, jednou za čas si voňavou vepřovou pečínku bez obav dopřejte. Pomalu pečené maso můžete servírovat s chlebem a hořčicí nebo třeba klasicky s kysaným zelím.

Počet porcí: 4
Doba přípravy: 3 hodiny
Ingredience: 1 kg vepřového bůčku s kostí a kůží, 1 žlutá cibule, 1 červená cibule, 1 lžička mletého kmínu, 1 lžička uzené mleté papriky, 1 celá palice česneku, 60 ml olivového olejem, hrst čerstvé šalvěje, sůl
 
TIP! Dáváte-li, stejně jako my, přednost českému česneku, poradíme, kam pro něj! V Družstvu BRAMKO s.r.o. navíc seženete mnoho kvalitních čerstvých surovin, nejen voňavý česnek, který si vysloužil označení Klasa.

Postup:
1. Troubu předehřejte na 170 stupňů.
2. Bůček omyjte a pomažte olivovým olejem smíchaným s kořením.
3. Stroužky česneku vložte neoloupané na dno pekáčku, do kterého poté položíte bůček kůží dolů.
4. Pečte cca 2 a půl hodiny. Podávejte s šalvějí a čerstvým chlebem.


Salát s pečenou dýní a bílými fazolkami
Pokud máte rádi dýně, máme pro vás dobrou zprávu! Dýně hokkaido, kterou jsme zvolili pro náš recept, je nejen chutná, ale také plná vitaminů a minerálních látek. Pozitivně působí na zrak, pomáhá při onemocnění slinivky břišní a žaludku a také při srdečních chorobách. Díky vysokému podílu vlákniny má i detoxikační účinky a výborně se hodí do redukčních diet. V pečené podobě na salátu s bílými fazolkami vám navíc bude neuvěřitelně chutnat.

Počet porcí: 2
Doba přípravy:
30 minut
Ingredience: 200 g bílých fazolí v konzervě, 500 g dýně hokkaido nakrájené na kostky, 2 mrkve, 1 petržel, 1 cuketa, 1 stroužek česneku, 1 hrst špenátových listů, 1 hrst čerstvé petrželky, olivový olej, ocet balsamico, sůl, čerstvě mletý pepř
 
TIP! Kam pro dýni hokkaido? Do Japonska nemusíte, pro dobře rostlý kus stačí zajet do AGRO Jesenice u Prahy a. s.

Postup:
1. Na kostky nakrájenou dýni dejte péct na 30 minut do trouby předehřáté na 200 stupňů.
2. Na pánvičce mezitím orestujte na kolečka nakrájenou mrkev, petržel a cuketu.
3. Dle chuti smíchejte olivový olej, ocet balsamico a prolisujte do něj stroužek česneku, osolte
a opepřete.
4. Do propláchnutých špenátových listů přidejte dýni, orestovanou zeleninu, bílé fazole a vše zalijte dresinkem. Zasypte čerstvou petrželovou natí.