Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Povolený doping: Doplňky stravy

Možná jste někdy zaslechli rozhovor příslušníků starší generace (nebo generace ohledně výživy needukované) o tom, že ten a ten svalnatý sportovec má takové svaly proto, že určitě bere doping,  nejspíš užívá ty proteiny. Oni to často i v těch posilovnách prodávají jen tak volně, na baru. To pak není divu, že jim ty svaly tak rostou.
   
On je ale doping a doping. Existují látky pomáhající sportovnímu výkonu, které není radno užívat ani doporučovat (injekcemi aplikované peptidy, růstový hormon, inzulin, stimulanty a další podobné zběsilosti, o kterých nemá běžný sportovec ani páru). A vedle takových přípravků jsou na trhu k dispozici volně dostupné produkty, čili doplňky stravy, jež mohou sportovní výkony, kondici i zdraví pozvednout na vyšší úroveň.
   
Doplňků stravy se nemusíte nijak obávat. Často bývají testované z hlediska škodlivosti (ale určitě ne vždy) a mnohdy ani jejich efekt nepocítíte. Doplňky stravy, jak už samotný název napovídá, mají naši stravu jen doplňovat o eventuálně chybějící látky, nikoliv ji nahrazovat.
   
Obecně by se dalo říct, že pokud máte té či oné živiny dost v jídelníčku, je pak zbytečné ji užívat v podobě doplňků. Například - přijímáte proteiny z všemožných rostlinných i živočišných zdrojů? Na co pak kupovat protein v prášku? Máte dost vitamínů a minerálů? Pak není potřeba ládovat se multiminerálními a multivitamínovými přípravky. Pokud si nejste jistí, zda máte všeho dostatek, doplňky stravy si klidně pořizujte - při nejhorším nepomůžou, ale nijak zvlášť neuškodí (možná jen peněžence).
   
Nelze plošně říct, které doplňky byste měli či mohli užívat a které nikoliv. Velice záleží na vašem věku, pohlaví, fyzické kondici, zdravotním stavu, skladbě jídelníčku, míře a druhu pohybové aktivity i dalších faktorech. Je rozdíl v tom, jestli jste aktivní senior s bolestmi kloubů a nedostatkem minerálních látek, kojící utahaná maminka nebo nadšenec do činek a silových sportů, usilující o kvalitní svalovou hmotu s nízkým podílem podkožního tuku.
   
Doplňky stravy můžeme rozdělit na doplňky sportovní výživy (proteiny, gainery, BCAA,   sacharidové gely, karnitin a další spalovače, kreatin, předtréninkové přípravky typu NO a podobně), a doplňky podporující zdraví (vitamíny, minerály, koenzym Q10, beta karoten, přípravky pro zdraví kloubů a kostí, omega 3 atd.). Možností kategorizace je nespočet. Zamyslete se nad tím, k čemu byste doplňky chtěli využít a podle toho se orientujte.
   
V dnešní době vám s výběrem poradí skoro v každé drogerii, specializovaném obchodě, na e-shopech, ale i v lékárnách. Pokud rádi experimentujete, vyzkoušejte si vzorky doplňků, které jsou často také k dispozici, na vlastní kůži a uvidíte.
Využít můžete skvělé chuti mnoha proteinů a BCAA a zpestřit si i nutričně obohatit jimi jídelníček, například přimícháním syrovátkového proteinu do kaše nebo popíjením větvených aminokyselin místo sladké limonády. Vitamíny a minerály jsou k dostání ve formě gumových bonbonů a jejich chuť také určitě není k zahození.


Autor: Veronika Červenková