Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Jak jíst při kocovině a nepřibrat?

Kocovinou splácíme daň za prohýřenou noc. A kdyby jen to - čím jsme starší, tím dřív si svou daň začne vybírat i pár nevinných skleniček alkoholu. Platíme bolestí hlavy, žízní, slabostí a nevolností. Platit ale můžeme také narušením stravovacího režimu, ke kterému nás kocovina někdy donutí. Takový alkoholový večírek a následná léčba mastným a tučným jídlem dokáže rozhodit naše plány na hubnutí na několik dní - a to už se na hmotnosti projeví.
   
Pokud někdo kvůli stravování se další den po kocovině nabírá, měl by se vážně zamyslet nad svým problémem s alkoholem - večírek s následnou kocovinou jednou za půl roku by neměl být problém jak z hlediska konzumace alkoholu, tak z hlediska redukce hmotnosti. Pokud se excesy objevují tak často, že dokonce progres ve snižování hmotnosti narušují, bylo by vhodné primárně řešit problém s pitím alkoholu!
   
Pokud si občas alkohol dopřejete a kocovina se bez varování dostaví, nenechte si zničit pokrok v hubnutí - držte se ve stravování těchto pravidel:

Mikronutrienty - Pití alkoholu je provázené odčerpáváním vitamínů a minerálních látek z těla. V první řadě by proto bylo vhodné zařadit na „vyprošťovací“ jídelníček potraviny bohaté právě na tyto mikronutrienty. Ideální je čerstvá zelenina i ovoce, v nichž najdete vitamíny i minerály, ale také vlákninu a nezbytnou vodu. Zaměřte se na potraviny obsahující hlavně vitamín C (většina ovoce a zeleniny) a vitamíny skupiny B (maso, sýry, celozrnné obiloviny, luštěniny, ořechy).

Hydratace - pro kocovinu je typická dehydratace organismu. Proto se doporučuje pít vodu souběžně s pitím alkoholu. Den poté to platí dvojnásob. Lijte do sebe litry vody, ideálně obohacené o vitamíny a minerály - prakticky to znamená hodit si do vody multiminerální či multivitamínový „šumák“ nebo si do ní vymačkat citrón a dosladit ji medem. Kávu si klidně dejte - některé zdroje sice tvrdí, že dehydrataci podporuje, ale spousta novějších výzkumů naznačuje spíš opak. Rovnou zapomeňte na sladkou kolu a limonády - jimi do sebe dostanete spoustu zbytečných kalorií.

Cukr - potraviny obsahující cukr by měly pomáhat proti nevolnosti. Najdete je v cukrovinkách i sladkém pečivu, nicméně pokud si hlídáte hmotnost, hledejte jejich zdroj spíš v ovoci, popřípadě mléčných výrobcích. Naprosto ideální je z tohoto hlediska vodní meloun, který dodá vitamíny, minerály, vodu, vlákninu i cukr a navíc má nízkou energetickou hodnotu.

Tučná jídla
- po alkoholu bývá chuť na tučná jídla. Tučná ale nemusí znamenat nezdravá! Dopřejte si avokádo, steak z lososa, vejce, ořechy či ořechová másla. Jistotu, že nepřiberete budete mít vždy, když udržíte kalorickou bilanci v rovnováze, ať už jíte cokoliv! I když si po kocovině zajdete na hamburger s hranolkami, a je to jen jednou za čas, věřte tomu, že to Vaše pokroky nijak zásadně neohrozí.

 

Autor: Veronika Červenková