Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Ochutnejte mořské řasy!

Rádi byste udělali něco pro své zdraví? Nadchněte se pro zeleninu, která roste na mořském dně a obsahuje mnohem více klíčových látek než ta suchozemská. Ochutnejte tyto ceněné krásky, které s klidem v duši můžeme vydávat za hotový poklad.

Proč jsou tolik prospěšné, jak je využít v kuchyni a z kolika druhů můžeme vybírat?

Vynikají opravdu specifickou chutí a vůní, která možná není úplně pro každého, ale tak jako tak jim rozhodně dejte šanci. Bohatě se vám za to odmění. Stačí se podívat třeba do Asie, kde se lidé dožívají vysokého věku a třeba Japonky si svoji krásu a mladistvý vzhled dokážou udržet s naprostým přehledem.

Disponují snadnou stravitelností, tudíž náš trávicí trakt nikterak nezatěžují. Podle všeho obsahují dvacetinásobek minerálů navíc, než má ostatní zelenina, a o celý čtrnáctinásobek  více vápníku než mléko. Kromě výše zmíněných látek do těla navíc dostanete bílkoviny, sacharidy a nemluvě o tolik prospěšném zeleném barvivu jménem chlorofyl.

Pokud se mluví o detoxu, tak se všichni obracejí právě na mořské řasy, jež disponuji pročišťujícími schopnostmi nejenom od působení volných radikálů, ale i těžkých kovů. Údajně jsou známy také pro své příznivé účinky z hlediska prevence nádorového onemocnění. Mořská tráva se doporučuje také pro onkologické pacienty, a to kvůli obsaženému fucoidanu. Právě ten totiž dokáže zmírnit nelehký průběh rakoviny. Pravděpodobně i z toho důvodu, že Japonky konzumují řasy stejně běžně jako například my, Evropanky, brambory, tak ženy ze země vycházejícího slunce tolik netrápí rakovina prsu.

Každý druh řasy je specialista v rámci zdraví na něco jiného. Dokážou snížit nezdravý cholesterol a tlumí zánětlivé procesy, proto se o nich mluví také jako o přírodních antibiotikách. Pomáhají při redukci hmotnosti, přispívají k mladistvému vzhledu a do noty nahrávají také imunitě.

Nori: Bez ní by sushi nebylo takové, jaké je!
Bez řasy nori by sushi prostě nebylo. V obchodech nori koupíte slisovanou do tenoučkých plátků, které se po té plní rýží, syrovým lososem třeba spolu s avokádem. Ochutnat ji můžete také v rýžových koláčcích onigiri. My v redakci rozhodně doporučujeme koupit nori původem z Japonska, je sice o něco dražší než například z Číny, ale finální chuť je naprosto delikátní.  Čím vás mimo jiné dostane? Největším podílem bílkovin ze všech řas vůbec. Nevíte, co přidat do zeleninovo-ovocného smoothie? Přidejte tam právě nori.

Prima tip: Kamarád, co se vrátil po cestě Asií, mi svěřil tip, že řasy nori dokonce lze použít jako zdravou náplast na bolestivou ránu či třeba rozsáhlejší formu akné.

Wakame: Ach, ten dokonalý salát!
Pokud si tu a tam rádi zajdete na sushi, tak je dost pravděpodobné, že řasy wakame znáte a ani o tom netušíte. Servírují se totiž jako doplněk k této japonské delikatese spolu s nakládaným zázvorem, křenem wasabi a sójovou omáčkou. Salát z wakame řas si s klidnou duší připravíte i doma. Na dochucení budete potřebovat rýžový ocet, cukr, sójovku,  pražený sezam, a pokud milujete pikantní chuť, tak myslete i na chilli. Vhodit je můžete jen tak do polévky, zeleninové salátu, ale také k luštěninám nebo do pomazánky. Chuťové zajímavý je také odvar.

Arame: Když nevíte se kterou začít, zkuste ji!
Jste v rámci konzumace mořských řas naprostí začátečníci? Pak se přeorientujte na tuto řasu, která po usušení disponuje tmavou až černou barvou. Její chuť je zcela jemná a nikterak výrazná, proto se dobře kombinuje v různých pokrmech, kde finální ohňostroj chutí nepřebije. A navíc do těla dostanete vysoký obsah jódu, vápníku a v neposlední řadě také vlákniny. Naservírujte si ji v kukuřičné polentě, v tofu, nebo si ji se zálivkou šupněte do salátu jako zpestření. Božský chutná také v kuskusu.

Agar agar: Přírodní želatina z řas
Sbíhají se vám sliny na domácí želé nebo italský dezert jménem panna cotta? Pak si je vyčarujte právě díky agaru, který dnes zakoupíte ve formě prášku či třeba vloček. A rozhodně se jedná o zdravější variantu, než kterou je ta obyčejná – vepřová. Agar se složitým procesem získává z červených řas, tzv. ruduch. Při přípravě je potřeba jej ponechat ve vodě, aby znásobil svůj objem, a poté přivést k varu. Báječně pasuje do ovocných dezertů, slaných aspiků nebo do domácího želé z pomerančového džusu. Někdo s agarem dokonce zahušťuje polévky či omáčky na místo nezdravé a kaloricky náročné jíšky.

 

Zdroj: Prima ŽENY

 

iPrima_zeny_v13.jpg