Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Co se může stát, když snížíte cukry na minimum?

Sacharidy, cukry, uhlovodany či karbohydráty jsou organické sloučeniny, které můžeme dál dělit na nízkomolekulární (sladké monosacharidy a oligosacharidy, zkrátka cukr) a makromolekulární (polysacharidy, neboli škroby a vláknina). Ve výživě člověka představují jednu ze tří makroživin (vedle proteinů a tuků) a jejich hlavní funkce spočívá v dodávání energie.
   
Udává se, že by tato živina měla krýt energetické nároky z 50 - 80%, kdy se průměrná denní doporučená dávka pohybuje kolem 300 - 420 gramů. Tohle doporučení ale v žádném případě nemůže být slepě následované - je třeba zvážit hmotnost, výšku, věk i druh pohybové aktivity. Jak se ve fitness kruzích říká: „Zasluž si své sacharidy.“
   
Přehled o tom, co se může dít, když sacharidy snížíte na minimum, získáte zde:

1. Co je minimum? - nízkosacharidové diety či sacharidové vlny občas operují s hodnotou sacharidů, která je blízká nule. Takového stavu bychom ale mohli dosáhnout jen v případě, že bychom se krmili pouze masem, vejci a tukem. Drtivá většina potravin nějaké sacharidy obsahuje, a to i nevinně se tvářící listová zelenina. Mozek samotný spotřebuje denně asi 150 gramů glukózy, takže pod těch 150 - 200 gramů sacharidů není nutné klesat.

2. Energie - cukry dodávají energii. Její výroba je pro naše tělo přímo ze sacharidů nejjednodušší a nejméně energeticky náročná. Pokud potřebujete obnovit síly rychle, sáhněte po jednoduchém cukru (limonádě, džusu nebo hroznovém cukru). Počítejte ale pak také s rychlým výkyvem energie na opačnou stranu. Ideální je držet hladinu krevního cukru v rovnováze.

3. Nezbytnost - proteiny a tuky jsou pro naše tělo nezbytné. Aminokyseliny i mastné kyseliny dělíme na esenciální a neesenciální. U sacharidů nic takového neexistuje. Pokud byste sacharidy nejedli vůbec, tělo si je začne vyrábět velice složitým procesem, zvaným glukoneogeneze. Tento náročný chemický děj vyčerpá vaše tělo, takže možná budete hubnout, ale budete také velice unavení a možná chudší o trsy vlasů, pevné nehty a psychické zdraví.

4. Hubnutí - pokud chcete snížit svou hmotnost, snižte energetický příjem, respektive snižte příjem a navyšte výdej tak, aby vznikla negativní energetická bilance. Nejsnazší a nejbezpečnější pro naše zdraví je omezit příjem ze sacharidů, protože proteiny a tuky nezbytně potřebujeme pro optimální fungování těla. Nedovolte ale, aby sacharidy v jídelníčku zcela chyběly - spíš si pohrajte s načasováním a dopřávejte si je kolem tréninku.

5. Sacharidofobie - nadměrné omezování sacharidů a vynechávání příloh či ovoce z jídelníčku může vést k postupnému vybudování strachu ze sacharidů. Cukry ale nejsou žádní strašáci ani bílí zabijáci, jak se jim někdy říká. Jsou to zkrátka chemické látky, dodávající našemu tělu a mozku energii. Pokud ji nevyužijete, jednoduše se uloží v podobě tukových zásob.

 

Autor: Veronika Červenková