Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Objevte pět potravin, díky nimž přečkáte podzim ve zdraví

Ranní teploty vytrvale klesají, tma se neúprosně vkrádá nejen do brzkých večerů, ale i do našich hlav, a stravovat se při tom zdravě začíná být nad lidské síly. Nepodléhejte ale podzimnímu splínu předčasně! Přinášíme vám tipy na potraviny, které vám chladné dny pomohou v pohodě přečkat a zároveň jsou zdravé.

1/ Ovesné vločky pro lehčí start do chladného rána
Přirozeně bezlepkové ovesné vločky jsou doslova nadupané vitaminy, minerály, vlákninou a antioxidanty. Kromě těchto významných látek mají ovesné vločky i ideálně vyvážený obsah základních živin a těžko budete hledat potravinu, která by se jim v energetické výhodnosti přiblížila. V ranním shonu navíc kromě rychlé přípravy oceníte i okamžité zasycení bez pocitu těžkého břicha a výčitek, že jste hned na začátku dne pozřeli kalorickou bombu. Hlídáte-li si cholesterol nebo cukr, jsou pro vás ovesné vločky rovněž vhodnou volbou. Je prokázáno, že v nich obsažený beta-glukan dokáže účinně snižovat celkový cholesterol a hladinu cukru v krvi.

2/ Avokádem proti náročnému dopoledni
Avokádo se od klasického ovoce významně liší svým složením – neobsahuje totiž příliš sacharidů, ale tělu prospěšné tuky, a je tak vhodným doplňkem k vyváženému jídelníčku. Dužina avokáda obsahuje dvacet různých vitaminů a minerálů. Kromě toho v avokádu najdeme také zvýšené množství draslíku, který pomáhá snižovat krevní tlak a předcházet infarktu myokardu nebo cévní mozkové příhodě. Přestože je avokádo jednou z nejtučnějších potravin rostlinného původu na světě, obsahuje zdraví prospěšné mononenasycené mastné kyseliny, které prospívají srdci. Avokádo proto není bezdůvodně nazýváno superpotravinou. Vědecky bylo prokázáno, že zlepšuje náladu, a to už musí být důvod ho vyzkoušet, pokud jste to ještě neudělali! Nejznámější úpravou je asi guacamole, které poslouží jako energeticky nabitá „svačinka”, obzvlášť na podzim vám bude chutnat i zapečené v troubě.

3/ Dýně jako polévka i hlavní chod
Dalo by se říct, že využívat dýni jen na vydlabání před Halloweenem, je vlastně urážkou této na vitaminy bohaté a všestranně použitelné zeleniny.

Nejdůležitějším trumfem dýně je vysoký obsah vitaminu A, který vás mimo jiné může ochránit před šedým zákalem nebo degenerativním onemocněním oční sítnice. Díky vysokému obsahu antioxidantů je zdatným bojovníkem proti nemocem, bílkoviny a mastné kyseliny obsažené v jejích semíncích pomáhají snižovat cholesterol a chemická sloučenina L-tryptofan prokazatelně působí proti špatné náladě. Potřebujete další důvody, proč dýni přijmout do kuchyně?

Dýně se díky své výrazné chuti hodí na přípravu polévek, můžete ji zapéct s masem a brambory v troubě nebo si z ní upéct zdravý moučník. „S přicházejícími chladnými dny je velmi důležité přeorientovat se na tepelnou úpravu jídel (pečení, vaření v páře, polévkové vývary…), a pokud to lze, využívat hlavně sezónní potraviny. V zimě určitě nevynechávejte z jídelníčku maso – je významným zdrojem energie a tepla, tělo má s jeho zpracováním více práce, takže se i více zahřeje. To samé platí i pro tučnější ryby,” říká Hana Borkovcová, výživová poradkyně programu Cambridge Weight Plan.

4/ Jablka zaženou odpolední chutě na sladké
Jablka v různých podobách působí příznivě na celý náš organismus. Jsou významným zdrojem vitaminu C a řady minerálů – od draslíku, fosforu, hořčíku, vápníku, po zinek a další. Známé jsou také jejich detoxikační účinky – v jablkách obsažený pektin na sebe váže nadbytečné tekutiny a toxické látky a odvádí je ven z těla a povzbuzuje také střevní činnost. Pokud si zrovna striktně hlídáte jídelníček, jablka vám předsevzetí neohrozí. I když jsou hodně sladká, mají nízký obsah kalorií, dopřát si je tedy můžete bez výčitek. Kromě toho, že uspokojí chuť na dezert, budete se po nich cítit příjemně zasycení – pocit sytosti navozuje právě pektin, který v žaludku nabobtná. V podzimních a zimních dnech klesá naše chuť na studené pokrmy i syrové ovoce a zeleninu, jablek se ale rozhodně nevzdávejte! Můžete si je dopřát i v teplé variantě. Pečená jablka vám budou závidět kolegové v práci a připravit je můžete i pro rodinu jako zdravý zákusek. Výčet pozitivních účinků jablek je nekonečný. Věděli jste třeba, že sklenice jablečné šťávy nebo čaje ze sušených jablek dokáže zklidnit před spaním a zajistit tak kvalitní spánek? Vyzkoušejte to!

5/ Chilli prohřeje a zvedne náladu po náročném dni
Chilli papričky jsou dalším pokladem v kuchyni. Pálí sice jako čert, což má na svědomí látka kapsaicin, nicméně jejich přínos pro zdraví bývá často nedoceněný. Právě kapsaicin, který zrychluje metabolismus a bojuje tak proti tukovým zásobám, dokáže tělo také pořádně zahřát, což v chladných dnech obzvlášť potřebujeme. „Termogenní potraviny jsou vhodnou „výbavou” do podzimních plískanic. Nicméně lidé s vysokým krevním tlakem, hyperaktivní jedinci a lidé  trpící na bolesti hlavy by měli  termogenní potraviny jíst „s rozumem“,” upozorňuje Hana Borkovcová. 

Chilli papričky dále obsahují vitamin C a A, minerály, pomáhají snižovat „špatný” LDL cholesterol, regulují hladinu cukru v krvi. V tmavých a nevlídných dnech vám také mohou zlepšit náladu – kapsaicin v krvi totiž podněcuje produkci tzv. hormonů štěstí, endorfinu a serotoninu. Chilli nemusíte přidávat pouze do omáček, určitě vám zachutná i ve variantě „sladší”, a přitom ne vyloženě nezdravé. Už jste měli vysokoprocentní čokoládu s chilli?