Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Zdravější dezerty s oříškovou moukou

Ořechy jsou úžasným výtvorem přírody, který se hodí i do dietních plánů. Pochutnat si můžeme nejen na celých plodech, ale také na oříškových moukách, které jsou bezlepkové, plné minerálních látek, zdravých tuků a bílkovin a výborně se hodí na přípravu všemožných dezertů.

Pokud sportujete nebo se snažíte ve svém vyváženém jídelníčku navýšit bílkoviny, jsou ořechy ideální volbou. Perfektně sedí do dietních plánů a napomáhají správnému fungování těla. Jejich denní doporučené množství pro dospělého člověka představují jedna až dvě hrsti.

Vedle schroupání celých oříšků se můžete nechat inspirovat a vyzkoušet i oříškové mouky. Jsou bezlepkové a díky tomu vhodné i pro celiaky. Jejich použití je snadné, takže se s nimi naučíte rychle zacházet. V receptech mohou nahradit část původní mouky nebo recept obohatit o lahodnou vůni oříšků. Pokud stále ještě nevíte, které oříšky si jako první vybrat, tady je malý tahák:

Vlašské ořechy
Pokud nemáte zrovna svůj den a všechno vás jednoduše štve, dejte si pár vlašských ořechů. Výrazně totiž posilují nervovou soustavu, a dokážou tak zklidnit roztěkanou mysl. Jemně mletá mouka z nepražených vlašských ořechů je ideální základ raw dortíků a dezertů.

Mandle

Nejvíce vlákniny najdete právě v mandlích. Jako u ostatních ořechů, i u mandlí platí, že nejlepší forma je ta přirozená. Pokud tedy nechcete zbytečně ztrácet účinné látky, omezte konzumaci mandlí solených, pražených nebo uzených. Zkuste raději jemně mletou mouku z nepražených bílých (blanšírovaných) mandlí. Skvěle se hodí jako základ raw dezertů.

Kešu ořechy

Velké množství zinku a hořčíku zlepšuje imunitu a paměť. Kešu jsou také snadno stravitelné. Samozřejmě zdravější je jejich nepražená a nesolená varianta. Kešuoříšková mouka se vyrábí z jemně pražených a mletých kešu oříšků a je vhodná pro pečení nebo jako základ proteinových tyčinek.

Pekanové ořechy

S pekanovými ořechy opatrně. Podporují sice funkci srdce, snižují cholesterol a obsahují tělu prospěšné látky, jsou ale velmi tučné. Pokud si tedy držíte štíhlou linii, pekanové ořechy si dopřejte jen za odměnu. Jemně mletá mouka z pražených pekanových ořechů je vhodná pro zákusky všeho druhu a ideální pro cukráře a nadšené pekaře.

Para ořechy

Obsahují velké množství selenu, který pomáhá předcházet některým onemocněním. Jsou ovšem častým alergenem a také jsou velmi kalorické a tučné, proto se doporučuje dát si jen 4 para ořechy denně.To ale vůbec ničemu nevadí. Za prvé jsou mnohem větší než všechny ostatní ořechy a za druhé tak alespoň můžete svou denní dávku ořechů nakombinovat. V záloze máte nespočet dalších oříšků, které vám určitě budou chutnat. Jemně mletá mouka z brazilských para ořechů je vhodná pro cukráře i pekaře. Skvěle chutná a tvoří výborný základ do raw pokrmů.

Pistácie

Královny ořechů pro ty, kteří se snaží zhubnout. Pistácie jsou totiž čtyřikrát méně kalorické než všechny ostatní ořechy. Prospívají imunitě, svalům, a dokonce i dobré náladě. Klidně i večer si jich můžete pár bez výčitek dopřát. Navíc při jejich loupání možná spálíte nějakou tu kalorii. Luxusní pistáciová mouka je jemně namletá z přírodních pistácií a je ideálním základem raw dortíků či dezertů. A samozřejmě vhodná i pro bezlepkovou dietu.

Arašídy
Podpora krvetvorby, prevence vzniku zubního kazu a vysoký obsah pozitivních látek pro naše tělo, tak to jsou arašídy. Oblíbené a dostupné oříšky jsou perfektní k večernímu filmu nebo při posezení s přáteli. Jemně mletá mouka z pražených arašídových oříšků je vhodná do korpusů a je skvělá pro bezlepkovou dietu.

Lískové oříšky

Pozitivně působí na hladinu cholesterolu v krvi. Na ten však také platí sport. Běžte si zaběhat a za odměnu si pak dejte hrst lískových oříšků. Cholesterol vás pak už nepřekvapí. Jemně mletá mouka z pražených lískových oříšků získává pražením suchým vzduchem výraznou chuť a je ideální ve spojení s čokoládou.


Recept pro inspiraci: Limetkový koláč s ovocem

Co budete potřebovat: 2 limetky, 90 g cukru krupice, 3 vejce, 50 g lískoořechové mouky (např. ALIKA), 50 g rýžové mouky, 1 lžičku prášku do pečiva, špetku strouhané limetkové kůry, 1 vanilkový lusk, limetkový cukr, 200 g malin nebo jiného ovoce a proužky limetkové kůry na ozdobení

Postup:

Šťávu ze 2 limetek zahřívejte se 40 g cukru, dokud se nerozpustí. Nechte vychladnout.

Žloutky vyšlehejte se zbylým cukrem do vysoké světlé pěny. Zašlehejte 3 lžíce vroucí vody. Lískoořechovou a rýžovou mouku prosejte s práškem do pečiva, vmíchejte do žloutkové pěny a přidejte limetkovou kůru a semínka vyškrábnutá z podélně rozkrojeného vanilkového lusku. Nakonec zlehka vmíchejte tuhý sníh ušlehaný z bílků.

Těsto naplňte do kulaté formy vyložené papírem na pečení, dejte do trouby vyhřáté na 180 °C a pečte asi 40 minut dozlatova.

Upečený koláč nechte vychladnout, pak ho posypte limetkovým cukrem, ozdobte malinami nebo jiným ovocem a trochou limetkové kůry.

TIP:
Limetkový cukr si vyrobíte snadno, když lehce promixujete krupicový cukr s nastrouhaným kouskem limetkové kůry.
Limetkový koláč s ovocem

 

 

iPrima_zeny_v11.jpg

 

Zdroj: Prima ŽENY