Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Projímadla - cesta ke štíhlejší postavě?

Lidé jsou při cestě za štíhlejší postavou schopní zajít opravdu daleko. Jsme ochotní utratit nehorázné sumy za doplňky stravy, dietní přípravky, detoxikační kúry, dokážeme se honit po lese v nekřesťanských ranních hodinách, potit krev a slzy v posilovnách, podstupovat chirurgické estetické zákroky, hladovět, zvracet, brát projímadla.

Některé z cest jsou zdravé, neškodné, vedoucí k vysněnému cíli - k optimální hmotnosti, fungujícímu tělu a psychické pohodě. Jiné vedou přímo do dietních pekel - k rozvrácenému metabolismu, hormonální dysbalanci, sníženému sebevědomí, depresi a začarovanému kruhu neustálého hubnutí a nabírání.
   
Projímadla, neboli laxativa, jsou léčiva podporující odchod stolice z našeho těla, původně určená výhradně pro léčbu zácpy. Po medikaci by se mělo sahat až po vyčerpání jiných možností, to znamená po zavedení adekvátního pitného, stravovacího a pohybového režimu. 
   
Tyto přípravky lze dělit do několika kategorií - existují laxativa kontraktilní (iritační nebo stimulační - ricinový olej, senna, aloe, casara, fenolftalein, bisacodyl, pikosulfát, glycerinové čípky), vhodná jen pro krátkodobou léčbu. Jejich chronické užívání, čili také užívání pro redukční účely, vede k ochabnutí střevní sliznice a zhoršené funkci střeva. Také roste tolerance, tudíž je nutné zvýšit dávku, abychom dosáhli stejného účinku. Dojde k poškození slizniční nervové pleteně, které obvykle není plně vratné. Tato projímadla působí asi po 6 - 10 hodinách a při předávkování se objevují koliky a silný průjem.
   
Dál najdeme laxativa objemová (hydrofilní koloidy, agar, tragant, methylcelulóza, otruby), která obsahují nestravitelné části ovoce, zeleniny a obilovin. Ve střevě bobtnají a vytvářejí objemnou gelovitou hmotu, což vede k roztažení střeva a stimulaci hybnosti střev.
   
Jako osmotické laxativum je známá třeba laktulóza nebo sorbitol, dál existují projímadla, změkčující stolici (minerální oleje) či laxativa stimulující pohyb střev.

Pokud se snažíte redukovat svoji hmotnost, nebo udržet váhu stabilní a dodržujete určitý stravovací plán, může se stát, že čas od času uklouznete a sníte toho až moc. Občasné přejedení se nemusí mít nijak vážné následky, ale co vážné následky rozhodně má, je snaha přejedení nebo nadměrný příjem nevhodných potravin vykompenzovat užíváním projímadel. Tyto látky mohou při pravidelném a nadměrném užívání ochromit a poškodit vaše střeva, způsobíte si dehydrataci, následkem které budou trpět vaše vlasy, pleť nehty a celý metabolismus, můžete se potýkat s úporným nadýmáním, střevními kolikami, bolestmi břicha, nekontrolovatelným průjmem a nulovou energií ke cvičení a pohybu.
   
Užitím projímadla zajistíte, že se přijatá potrava, respektive její zbytky nestihnou v tlustém střevě dostatečně dehydrovat, takže se společně s nimi zbavíte také potřebné vody. Na energetický příjem tento proces příliš velký efekt nemá - z potravy byly již v této fázi využity živiny při průchodu ústy, žaludkem a tenkým střevem. Hmotnost tedy nadužíváním laxativ snížíte, pokud se vůbec budete moc vzdálit z toalety a zvážit se, ale rozhodně nijak neovlivníte tělesnou kompozici, to znamená podíl svalové a tukové hmoty.
   
Projímadla neužívejte, pokud vám je nedoporučí lékař z nějakého medicínského důvodu (pooperační stavy apod.). Vsaďte na vyváženou stravu, dostatek vody, vlákniny, pohyb a případně otruby, lněná semínka a kefíry.

 

 

Autor: Veronika Červenková