Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Zpříjemněte dětem školní docházku nabídkou prima svačinek

Podzim pomalu začíná vystrkovat svoje růžky a kromě krásně barevného listí, delších večerů s horkým čajem a voňavými svíčkami a teplých svetrů přichází pro rodiče také období neustálého vymýšlení svačinek, které přibalí svým školou povinným ratolestem do tašky s vírou, že neskončí v odpadkovém koši.
   
U předškoláků je to se svačinami celkem snadné - děti chodí do školky a tím, čím dobrým je dopoledne i odpoledne potěšit a zasytit, vymýšlejí kuchařky podle určitých nutričních doporučení a norem. Mají obvykle také letité zkušenosti s tím, co mají děti rády a co ne.
   
Možná by člověka napadlo, že po příchodu ze školky, popřípadě po zamíření na hřiště, mají výživu svých dětí v rukách rodiče, ale sociální tlaky jsou silné a už v tomto věku děti jednoduše chtějí jíst to, co vidí u ostatních. Můžete tedy s sebou na písek nabalit krabičku s nakrájeným ovocem, ale věřte tomu, že pokud se v blízkosti objeví kamarád s brambůrkami, tyčinkami, křupkami nebo gumovými medvídky, atraktivita ovoce jaksi poklesne.
   
Nesnažte se být rodiči s dogmatickými pravidly ohledně výživy - spíš vsaďte na kompromisy. Pokud bude vaše dítě chtít po školce svého oblíbeného jahodového Mrože, bez výčitek mu ho dopřejte a klidně si dejte s ním. Domluvte se ale také na tom, že je potřeba sníst pár cherry rajčátek, kousek salátové okurky, jablíčko nebo jogurt.
   
U školáků je to se svačinami trochu těžší. Když jsou ve škole, nemáte tušení, co tam ve skutečnosti snědí oni, co rozdají spolužákům nebo co skončí v koši. Poučte je o tom, že jídlo se v žádném případě nesmí vyhazovat jen proto, že jim nechutná a snažte se o to, aby jim chutnalo.      

      
Příprava svačin vyžaduje dost vašeho času i energie, ale je to čas a energie, kterou zároveň vkládáte do zdravého vývoje vašich dětí. Jednoduše řečeno, extrémně záleží na tom, co děti jedí.
   
Správná školní svačina by měla být vyvážená - to znamená, že by měla obsahovat všechny tři makroživiny (sacharidy, tuky i proteiny) i mikroživiny (minerály a vitamíny). Pitný režim je také podstatný - zde je to ale o něco jednodušší - stačí děti naučit pít obyčejnou vodu nebo slabý neslazený čaj a máte vyhráno. Na sladké džusy, limonády a sirupy potomky raději vůbec nezvykejte.
   
Správná svačina by měla jít jíst i při nezbytném lítání po chodbách, proto jsou ideální celozrnné sendviče a toasty, obložené poctivou šunkou, sýrem a zeleninou. Zeleninu můžete servírovat také nakrájenou na tyčinky či nudličky - o tu se pak snadno dělí se spolužáky. Cereální tyčinky určitě také nejsou na škodu, zvlášť v kombinaci s ovocem a neslazeným mléčným výrobkem.
   
Pokud vám docházejí nápady, sedněte si se svým malým studentem nad papír a společně vymyslete, co by si rád ve škole ke svačinám dával. Tím minimalizujete riziko toho, že bude hlady.
   
Jako školní svačiny určitě nejsou vhodné čokoládové tyčinky, cookies, oplatky, koblihy, ani sladké listové šátečky. Jednoduchý cukr v takových potravinách sice dodá energii, ale nárazově, takže jsou děti o přestávce jako utržené z řetězu a při vyučování pak spí.


Tipy odborníků na zdravou dětskou svačinu

- 1 bílý jogurt, 100 g hroznového vína (lze použít jakýkoliv druh ovoce).

- Jablko se sýrem Cottage.

- 1 müsli tyčinka s 1 polotučným jogurtem, mandarinka.

- 250 ml jogurtového nápoje, tmavý rohlík s kolečkem okurky.

- Knuspi chléb se sýrem a rajčetem (3 plátky Knuspi chleba, tavený sýr nebo žervé, 1 rajče).

- Křehký chléb s bylinkovým sýrem (křehký chléb, Lučina smíchaná s bylinkami dle vlastní chuti) s proužky papriky.

- Celozrnná bageta s mozzarellou a rajčetem (celozrnná bageta, margarín, rajče a ledový salát).

- Tmavá bageta s tuňákem (tmavá bageta, Lučina, tuňák, ledový salát).

Sladké svačiny připravte doma - upečte celozrnné muffiny s ovocem, bublaninu ze špaldové mouky nebo fazolové brownies - děti nepoznají, že je něco jinak a zdravé verze klasických moučníků slupnou jako malinu.


RECEPTY - Zelenina na sladko

Mrkvový dort - v tomto sladkém skvostu mrkev odhalí svou pravou tvář a vaše děti se do ní zamilují. Budete potřebovat 4 vejce, 2 hrnky třtinového cukru, hrnek olivového oleje, 2 hrnky celozrnné polohrubé mouky, 2 lžičky kypřícího prášku, 2 lžičky jedlé sody, skořici a asi 3 hrníčky nastrouhané mrkve. Upečený dort naplňte lučinou a oslazeným tvarohem. Těsto také můžete péct v košíčkách na muffiny a ozdobit je pak - vzniknou vám roztomilé mrkvové a přitom zdravé cupcakes.

Fazolové brownies - brownies je kalorická čokoládová bomba, kterou značně odlehčíte, když část těsta nahradíte fazolkami. Připravte si 400 ml černých fazolí v mírně slaném nálevu (ty pak propláchnete), 2 banány, med, půl tabulky extra hořké čokolády a půl sáčku mandlí. Luxusní dezert bez mouky a vajec je vhodný i pro alergiky.

Avokádová nutella - chopte se zralého avokáda a rozmixujte ho s holandským kakaem a trochou medu (nebo stévie). Pomazánku plnou zdravých tuků a minerálů namažte na celozrnný žitný chléb, nebo ji jezte jen tak - lžičkou.
   
V případě, že mají vaši školou povinní ve škole občerstvení, kde si mohou svačinky kupovat, dohodněte se na tom, co si mohou a co nemohou pořídit. Nebraňte se kvalitním zmrzlinám od firmy Prima typu Mrož, Kuba či Vanilková kostka (známá jako ledňáček). Takové dobroty neobsahují žádná umělá barviva či ztužené tuky a ani nezaplácnou dítě tak moc, aby pak nesnědlo školní oběd.
   
Odměňte děti po náročném školním dni dobrou zmrzlinou, kterou si společně vychutnáte doma (proti ozdobenému zmrzlinovému poháru z vaničky zmrzliny Mrož či Pegas určitě nikdo nic namítat nebude!) nebo na ni zajdete do nejbližšího obchodu a dejte si ji společně na lavičce venku.

 

RECEPTY s Prima zmrzlimou

Ovesná kaše se zmrzlinou - ovesné vločky jsou skvělým zdrojem komplexních sacharidů, ale také vlákniny. Připravte si kaši z 50 gramů ovesných vloček tak, že vločky zalijete vodou nebo mlékem (rostlinným či klasickým) a krátce povaříte. Hotovou kaši ničím nedoslazujte, jen na ni položte vrchovatou lžíci jahodové či černo rybízové dřeně Mrož od firmy Prima.

Vitamínová vzpruha
- nakrájejte na kostičky různé druhy ovoce. Použijte banány, jablka, hrušky, citrusy, avokádo, jahody - zkrátka cokoliv, co mají vaše děti rádi. Ovoce by mělo mít pokojovou teplotu. Na ovoce rovnoměrně rozprostřete svěží maracujovo - broskvovou zmrzlinu s jogurtem a celé dílo posypte drcenými kakaovými boby. Lehoučká s výživná svačinka je rázem na světě!

Kontrastní lívance - připravte celozrnné lívance podle osvědčeného receptu. Dejte si záležet, aby byly nadýchané a měkoučké. Hotové, ještě teplé lívance proložte těsně před servírováním čokoládovou zmrzlinou od firmy Prima, která je vyladěná k dokonalosti pomerančovým toppingem. Spojení světlých horkých lívanců a chladivé tmavé zmrzliny bude zážitkem pro všechny smysly vašeho dítěte.

Ledové muffiny - nejlepším moučníkem pro větší počet dětí jsou beze sporu muffiny. Upečte borůvkové buchtičky podle svého oblíbeného receptu a těsně před servírováním každou z nich doplňte kopečkem borůvkového Mrože z vaničky. Po plechu teplých muffinů s dotykem ledové zmrzliny se jen zapráší!


Další Prima recepty naleznete ZDE